Sjokoladebøller

Gunnar Tjomlid bak bloggen Unfiltered Perception har en urovekkende post i dag om hvordan det norske nettverket bak sjokolademerket Xocai, Sjokoservice Norge, har truet en norsk blogger, “Morten”, til å fjerne bloggposter hvor han er kritisk til påstandene Xocai kommer med angående sin egen sjokolades fortreffelighet og hvordan sjokoladen blir distribuert gjennom et pyramideliknende nettverk. Les hele saken hos Tjomlid her: Xocai – en stygg historie om norsk sjokolademafia

Skjermdump hentet fra Tjomlid.com

Skjermdump fra Sjokoservice Norge. Foto: Tjomlid.com

Kort oppsummert har de kritiske bloggpostene ført til at “Morten” har blitt truet med søksmål og at Xocai-nettverket i Norge har spredt informasjon om bloggerens arbeidsplass, bostedsadresse og familie. De har faktisk gått så langt som å legge ved kjørebeskrivelse og lagt ut et “stamtre” over familien hans og å sende e-poster til “Mortens” familiemedlemmer såvel som arbeidsgiver. “Morten” har nå tatt ned den aktuelle bloggposten pga Sjokoservice Norges truende oppførsel og fordi han ikke ønsker å volde arbeidsgiver bry (det siste er riktig nok mer enn jeg synes arbeidsgiver kan forlange, men jeg forstår “Mortens” valg).

Det kan ikke aksepteres at saklig kritikk blir imøtegått med både eksplisitte og implisitte trusler. Det er maktmisbruk og en totalt uakseptabel oppførsel! Jeg stiller meg derfor bak Tjomlids oppfordring om å støtte opp om “Morten” og trygge norske bloggeres ytringsfrihet og republisere bloggpostene Sjokoservice Norge og Xocai ikke vil se.

Se også Tjomlids republiserte poster:

Jeg har republisert postene på en egen dedisert Tumblr-blogg her:

http://sjokogate.tumblr.com/

Om Sjokoservice Norge og Xocai beklager oppførselen sin overfor “Morten” – og Tjomlid som nå også har blitt truet med søksmål – eller kan tilbakevise kritikken ved å vise til pålitelige kilder som bekrefter påstandene deres så har jeg ingen problemer med å fjerne tekstene og dementere.

Mens jeg skriver denne bloggposten ser jeg at Fredrikstad Blad har tatt saken: – Vi blir truet av «sjokomafia»

Ellers kan jeg bare oppfordre til at folk lar være å støtte opp om dette svindyre tulleproduktet.

Oppdatering 26.06.2012:
NRK.no har også tatt opp saken: Fikk trusler etter kritisk artikkel om «helsesjokolade»

Oppdatering 27.06.2012:

Oppdatering 28.06.2012:

Oppdatering 06.06.2012:

2 thoughts on “Sjokoladebøller

  1. Undre Post author

    Ja, dette er en skikkelig stygg sak. Og makan til tøys! Vi får tro mer media tar tak i saken.

Comments are closed.