Heia Kim Friele!

Ikke bare la Fritt Ord lista lavt da de tildelte Nina Karin Monsen årets pris, de begravde den. Kim Friele ble tildelt prisen i 1978, men har nå bestemt seg for å returnere den melder Dagsavisen.no. Good on her!

– Fritt Ord var en ærespris, og jeg var veldig stolt da jeg fikk den i 1978. Men da de valgte å gi den til Nina Karin Monsen er den ikke lenger noen ærespris, sier hun til Dagbladet.

– Jeg har ikke noe ønske om å være i samme selskap og vil returnere diplom, statuett og sølvpengene – eller judaspengene – til organisasjonen, sier Friele.

21 thoughts on “Heia Kim Friele!

  1. Sigrun

    Skjønner godt at hun gjør det, ja.
    Vil gjøre oppmerksom på at øverste linken er feil. Den er den samme som den andre linken, dvs. til Dagsavisen, ikke Dagbladet.

  2. Undre Post author

    Hei, Sigrun.

    Begge sitatene er klippet fra Dagsavisen. :)

    Jeg lurer virkelig på hva som foregikk da det ble bestemt at NKM skulle få prisen. Den komiteen må virkelig ha lite kontakt med omverdenen. :-/

  3. Sigrun

    Unnskyld, Undre. Det var fordi det sto “Dagbladet” på øverste link, at jeg trodde det var en feil.

    Nei, jeg aner ikke hvordan de tenkte. Det er MÅTEN hun skriver på som jeg reagerer på. Hun stigmatiserer jo folk så til de grader. Leste nettopp et intervju hos Aftenposten:

    Jornalisten: Mener du at homofile er psykisk syke og bør søke trygd?

    NKM: Nei, selvfølgelig gjør jeg ikke det. Det jeg mener er at hvis de selv mener at de har store problemer, de fremstiller seg jo ofte som ofre, så bør de søke støtte, det er opp til dem.
    http://www.aftenposten.no/kul_und/article3044323.ece

    Som André Oktay Dahl skrev i Klassekampen nylig: De kunne jo heller ha gitt prisen til Inge Lønning, som også var imot ekteskapsloven, men som snakker på en anstendig måte.

  4. Undre Post author

    Dagsavisen siterer Dagbladet etter det jeg kan skjønne og jeg skjønner at det kan se ut som om det er Dagbladet jeg siterer.

    NKM har etter hvert hatt en del kronikker på trykk og hun har til og med svart på tiltale i et bloggkommentarfelt- og jeg har ennå til gode å se at hun greier å underbygge noe av det hun mener annet enn med hennes indre moralske rettesnor eller hva det nå er som styrer.

    Noe er riv ruskende galt med Fritt Ord når de kan gi NKM prisen med følgende begrunnelse:

    Fritt Ords Pris for 2009 tildeles Nina Karin Monsen for hennes gjennomreflekterte og uavhengige bidrag til en friere offentlig debatt.

    I tillegg utdyper de med

    Årets prisvinner er et eksempel på at det kan medføre omkostninger ved å delta med selvstendige meninger i en offentlighet som er preget av selvsensur og berøringsangst i forhold til brennbare temaer.

    Og da tenker jeg i grunn bare “WTF?!”.

  5. Håkon

    Monsen har selvsagt rett til å forfekte de meninger og tanker hun måtte ønske, men det ser ikke ut til at hun har nevneverdige problemer med å få dem på trykk. Hun får reaksjoner på det hun skriver, men jeg kan ikke si at jeg har hørt at disse reaksjonene går ut over det kan kan kallle ytringsfrihetens rammer (om det finnes noe slikt). Om jeg tar feil vil jeg gjerne høre om det.

    Sånn sett så er det sikkert ikke lett å finne gode kandidater til en pris som Fritt Ord i et land som Norge.

    Ytringsfrihet gir derimot ingen rett til å bli hørt, og det er ingen grunn til å spre krenkende eller skrøpelig tankegods bare fordi noen har få meningsfeller. Ytringsfrihet er retten til å snu ryggen til enkelte utsagn når vi mener de går over streken. I det følgende sitat fra Dagbladet går Monsen så langt at jeg egentlig ikke har lyst til å gjengi det:

    I boka «Kampen om ekteskapet og barnet» (mars 2009) sidestiller Monsen homofile med psykisk utviklingshemmede som kan «ha krav på trygd som medfødt ufør» og slår fast at «homofili aldri blir like ærefullt som heterofili».

    Nei, selv om Monsen har rett til å si det hun sier så er det slett ikke nødvendig å gi henne en pris for å si det. Det får holde med å undre oss over at selv ikke dette er brudd på straffeloven §135a.

  6. Undre Post author

    NKM blir på ingen måte sensurert og at hun møter motbør på meningene og utsagnene sine skulle bare mangle når man ønsker seg den type diskriminering som hun gjør. Hun har selvsagt rett til å ha sine meninger, men hun har ikke rett til å forbli uimotsagt – men ingen fortjener en ytringsfrihetspris for å bli møtt med motbør på intolerante holdninger. Om man skal premieres for det vil jeg foreslå Ludvik Nessa som overmoden kandidat for Fritt Ord-prisen.

    Jeg har lest Db-saken og jeg blir bare vred.

  7. Curly

    Jeg har lest en del av det Nina Karin Monsen har skrevet og er det slik at man får Fritt Ord-prisen for å bedrive hersketeknikker og bruke latterliggjøring, verbal trakassering og ren mobbing som språklige virkemidler, har ikke prisen lenger den tyngden den hadde tidligere.

    En ting er hennes bakstreverske holdninger, det skal ikke ha noe å si i sammenheng med en Fritt Ord-pris, det er derimot noe helt annet med hennes rabiate verbale angrep på dem som er uenige med henne.

  8. Sigrun

    I tillegg til latterliggjøring av meningsmotstandere, reagerer jeg på mobbingen av alt fra folk som har typiske arbeiderklassejobber til dem som er deprimerte. Hun mener at de “kan ikke tenke”.
    For mange år siden hadde jeg sans for henne, fordi hun skrev ting der hun hadde spesielt fokus på barnet, i forbindelse med vold i familien. Men jeg takler bare ikke forakten overfor folk som ikke befinner seg “på øverste hylle”. Vi er alle avhengige av at det fins yrker som gravemaskinførere og renholdere.

  9. Undre Post author

    Curly: Meget presist sagt!

    Sigrun: Det som irriterer meg så grenseløst er at hun ikke underbygger det hun sier. Hun bare synser. Jeg har ikke kjennskap til det hun har sagt og ment før om andre ting så det kan jeg ikke ta stilling til, men det hun har sagt og skrevet i forbindelse med den nye ekteskapsloven gjør meg bare fryktelig gretten.

  10. Undre Post author

    SS: Faren er at folk leser det NKM skriver og tillegger NKM noen som helst integritet i uttalelsene sine. Det NKM gjør er å fordumme debatten ved å ta et ytterkantstandpunkt uten å kunne underbygge noe av det hun mener med annet enn “jeg hevder”. Til å ha levd av å være akademiker i en mannsalder er hun særs uakademisk i sin framferd. Har hun for eksempel i det hele tatt snakket med en lesbisk eller homofil person med barn eller barn av lesbiske og homofile? Å ha lesbiske eller homofile foreldre er på ingen måte noe nytt.

  11. Håkon

    Årets prisvinner har nok snakket med lesbiske, homofile eller barn av disse, men det hindrer henne ikke å omtale dem på en fordomsfull måte.

  12. Håkon

    Når det gjelder det hva Monsen har sagt og skrevet om Kim Friele er det verd å merke seg at hun til tider omtaler Friele som Wilhelmsen. (De som er spesielt interesserte kan jo google seg fram til et slags svar på hvorfor.)

  13. Pingback: Kim Friele « KVINNEKONGER

  14. Pingback: Kim Friele |

Comments are closed.