Krasjkurs i WordPress 2.8 – Tags versus kategorier

Endelig! Endelig! Endelig! Ekstase!

Jeg har lenge ønsket meg muligheten til å skille tag og kategorier i bloggen min, for etter hvert har det blitt en helvetes masse kategorier og underkategorier her, og nå er det mulig! *juble*

Under editoren i WordPress.com er det nå kommet en linje hvor det står “tags”. Der kan du skrive inn stikkord og merkelapper for bloggposten din, har du flere stikkord/merkelapper så skiller du dem fra hverandre ved hjelp av komma. Til høyre for editoren din finner du fremdeles “categories” hvor du kan legge til kategorier til bloggpostene dine. Du kan altså både putte en bloggpost i en kategori og legge til “tags”.

Oversikt over tagene dine legger du til ved å legge til “tag-cloud”* i widget-menyen din. Du går i widget-menyen på denne måten:

Dashboard –> Presentation –> Widget og så drar du “tag-cloud” opp til sidebaren din eller den sidebaren du ønsker om du har et template med flere sidebars.

* NB: Den gamle tag-clouden din som viser en ordsky av kategoriene dine heter nå “Category cloud”.

Skjønner du fremdeles ikke at WordPress.com er julekvelden, 17. mai og bursdagen din på en og samme gang blant bloggoperatørene, så er det ikke håp for deg. ;)

Les mer om “tags” og “categories” her: The difference between tags and categories

Oppdatering 22.9.2007:

Nå har jeg jammen meg blitt god på Krasjkursserien min – om jeg må få si det selv – for jeg annonserer endringer i systemet før WordPress.com gjør det selv. Se grunnlegger Matts kunngjøring om “tags” og “categories” her: Tags! And categories.

Det går også opp for meg at jeg har litt av en jobb foran meg om jeg skal endre kategorisystemet mitt til tags. :lol: Jeg håper WordPress.com snart innser behovet for “bulk moderation” av bloggposter.

For flere opplysninger se Krasjkurs i WordPress 1.0 – Informasjon og kursoversikt.

20 thoughts on “Krasjkurs i WordPress 2.8 – Tags versus kategorier

  1. Rabbagast

    Neat-o! Høres bra ut. Og din side ser ut til å funke fint, så kanskje jeg selv hiver meg uti oppgradering en gang i helga.

  2. Undre

    WordPress.com er fabelaktig, Rabbagast. Nå gjenstår det bare at de får bedre estetisk og praktisk sans i forhold til å velge templates.

    Jeg vet ikke hvilke oppgraderinger som er tilgjengelig for WordPress.ORG, men det kan du sikkert finne ut mer om inne hos http://www.norskWP.org.

  3. livetleker

    Jeg så at det hadde skjedd noe, men analfabet på området som jeg er, klarer jeg ikke bruke det. Og så får jeg ikke lagt til lenker lenger. Det har jeg gjort ved hjelp av kode (Lært av datteren min), – men nå funker det ikke. Så brøvde jeg den automatiske lenkinga, og det så perfekt ut, – men funka ikke. Grrrrr!

  4. Undre

    Hei.

    Det er bare å følge oppskrifta over så skal det funke fint (jeg vet ikke hvordan bedre jeg kan forklare det). Men WordPress.com synes å ha noen serverproblemer denne helga, så selv om det “skal funke fint” så kan det hende det lager krøll.

    Jeg antar at du har laget linker i Widgets med en slik oppskrift. Det skal i såfall funke så vidt jeg vet.

  5. XmasB

    Så vidt jeg har forstått kommer samme oppgradering (versjon 2.3) den 24. Jeg kommer mest sannsynlig da til å halvere antall kategorier, og ta i bruk tags ganske heftig.

  6. XmasB

    Samme oppgradering for wordpress.org, for oss som hoster selv, var det jeg mente selvsagt. :)

  7. Undre

    Jeg skjønte, XmasB.

    Fordelen med å pusle rundt i WordPress.COM er at man slipper å tenker på å oppdatere noe som helst.

    Jeg har litt av en jobb å gjøre om jeg skal bytte ut kategoriene mine med tags, jeg må tenke meg hardt om om jeg i det hele tatt orker. ;)

    Livetleker: Vær så god.

    Og fy, den filmen var vond å se! Og det er jo ikke en ekstrem film engang. Det er sånn en del av virkeligheten er. Jeg har jo hatt en del runder her i Undreverset med kristenkonservativene angående homofilifordømming, og jeg tror jeg snarlig skal poste den videoen der i Undreverset, for den syns jeg flest mulig skal se.

    Her ligger det en annen video som du kanskje også kan bruke i undervisningssammenheng eller bare se selv for den saks skyld ;). Den er ikke om homofili, men om at barn tar etter voksnes holdninger og viderefører dem og den har fått hårene til å stå på armene mine hver gang jeg har sett den.

  8. galfisk

    Jeg gjespet faktisk etter å ha lest den, men det kan ha med at jeg hadde sovet en time, så gått på jobb i 12 timer, for å så komme hjem, lese den, så sovne som en stein.

    Mhm.

  9. Kristin

    Dette kom med 2.3 for de som har vanlig WP.

    En ting jeg ikke forstår er hvorfor de ikke la ut category to tag importeren her på wp.com. Jeg har en million kategorier her på wp.com bloggen min som egentlig er tagger.

  10. Undre

    Det kan du si, Kristin.

    Jeg sendte en e-post til WP.com om det ikke snart ble mulig å bulk moderate innlegg fordi det var så stor jobb å gjøre om alle kategorier til tags, men jeg fikk til svar at den funksjonen hadde de aldri hatt (!).

    Jeg skal jammen meg sende dem en e-post igjen. ;)

  11. Kristin

    Jeg orker i hvert fall ikke begynne å gå igjennom postene for å tagge dem riktig. Jeg vet ikke engang hvilke kategorier jeg bør ha heller.

  12. Undre

    Nei, hvilke kategorier skal man velge?

    Om jeg skal forsøke å rydde opp må jeg planlegge nøye, det er sikkert og visst.

  13. Pingback: WordPress Tags - Stikkord | Norsk WP

  14. Pingback: Krasjkurs i WordPress 2.9 - Gjør kategoriene dine til tags « Undreverset

  15. Pingback: Oppgradering ferdig - NatseCorma.net

  16. Pingback: Krasjkurs i WordPress.com 3.2 - Statistikk, takk! Del 1 « Undreverset

  17. Pingback: Krasjkurs i WordPress.com - 4.1 - ‘Write Post’ og ‘Write Page’ « Undreverset

Comments are closed.