Fetter-russen

2008 mai 10
by Undre

I går hadde jeg egentlig skrevet en bloggpost om russ etter å sett oppslaget om muslimsk russ som ikke følte seg tilpass med norsk russefeiring. Jeg klipper og limer:

NRK.no melder om at russetida er problematisk for en del muslimske ungdommer og at det er med på å gjøre integrering vanskeligere. Kjernen er det høye alkoholforbruket og alt det medfører og deres foreldres frykt for hvordan norsk ungdom oppfører seg og at de ikke vil la ungene bli fanget av dette. Det overrasker meg at muslimrussen ikke arrangerer sin egen versjon av russtida slik som kristenrussen gjerne gjør. Egentlig burde det vel ligge an til en vårlig forbrødring mellom disse fetter-russene.

I dag har det visst gått troll i ord:

Gjør døren høy for muslim-russen” skriver NRK.no

Dette var jo en god nyhet.

Meeeeen jeg greier jo selvsagt ikke så sitte på hendene mine og ikke bemerke det fortreffelige i at to grupper som fullstendig fornekter hverandres gud finner sammen fordi deres guder strengt tatt har de samme reglene. Ikke sex. Ikke alkohol.

Kanskje vi skal sende 30 000 bælfulle russ til Midtøsten, så kanskje vi får verdensfred?

- Å herregud, her kommer den n’te landeplage!

Postpost: Hele russeposten min dukker muligens opp, om jeg bare greier å innse at jeg har blitt en gammel dame.

19 Responses leave one →
  1. 2008 mai 10
    Ellen permalink

    Ha! Jeg har aldri forstått det der med kristenruss. Det går vel an å være kristen russ. Med eller uten boksøl.

    I tilfelle det er no probblem: Dropp Gud (evnt. gud evnt. Allah) og øl i kombinasjon og kall det alkoholfrirussen eller no sånt. Så slipper man både andakt og rus på en gang.

    God helg!

  2. 2008 mai 10

    Jepp, edrurussen.

    Man kan vel også trenge måteholdrussen.

    Nå vet jeg ikke helt hvor utbredt flatfyllrussen er i våre dager. Jeg har egentlig litt vondt for å tro at ting er så ille som media vil ha det til.

    Men når det er sagt, så er drikkepress selvsagt et problem. Det har det alltid vært og siden jeg er avholds så kjenner jeg jo til folk som unngår settinger der det blir servert alkohol fordi de ikke vil drikke og fordi de synes alkoholpåvirka folk er ubehagelige å forholde seg til.

  3. 2008 mai 10
    Ellen permalink

    Edruruss – bedre ord!

  4. 2008 mai 10

    Oi, oi, oi. Jeg må bare arrestere deg litt når du skriver “(…)to grupper som fullstendig fornekter hverandres gud (…)” Hvis jeg forstår deg rett, og du da snakker om muslimer og kristne som de to gruppene, så syns jeg det er litt voldsomt å si at de fullstendig fornekter hverandres gud. Det er vel strengt tatt den samme guden (slik jeg har forstått det), men to vidt forskjellige måter å praktisere sin tro på. -I tillegg til at det vektlegges forskjellige ting og levereglene (eller hva man skal kalle det, -jeg er slettes ingen ekspert) er ulike. Uansett, det var vel ikke det som var hovedbudskapet i posten din, tror jeg. ;)

  5. 2008 mai 10

    Nja…La meg si det på en annen måte: Det er helt klart noen vesensforskjeller mellom Islam og kristendommen, men at man fornekter hverandres Gud syns jeg høres rart ut i og med at det er samme dude. ;)

  6. 2008 mai 10

    Ellen: Jeg fikk tepose i russelua for å ha vært edru hele russetida.
    *knegg*

    Røverdatter: I stand corrected. Jeg burde skrevet “tro”, men jeg tror ikke det skal være noe problem å oppdrive mer enn nok av kristne som vil si at Allah er et fantasifoster, mens Gud ikke er det og muslimer som vil påstå at Gud bare finnes i hodene til kristne.

    Jeg tror ikke det er så stor forskjell på en moderne moderat [julekvelds-]kristen og en moderne moderat [sofa-]muslim. Ikke mener jeg det er så veldig stor forskjell på en fanatisk kristen og en fanatisk muslim heller. Muslimene har Mekka som sentrum og avstår fra svinekjøtt, men ellers så er det mange grunnleggende likhetstrekk. Ja, det finnes noen vesens forskjeller, men samtidig i sum er disse to religionene virkelig fettere.

  7. 2008 mai 10
    Ellen permalink

    Jeg ville nok si meg enig med Røverdatter her, ja…

    Jeg var også edru hele russetida. Men teposer husker jeg ingenting om. Seigmann, derimot, for å kysse en politimann. (Gjorde jeg virkelig det??? Og så i edru tilstand! Ellen da!!!) Og så 10 runder i rundkjøringa og nøkkelring i lua. Ikke no probblem når man er fra Drammen! Jeg husker russetida som utrolig morsom! Men du verden så lenge siden det er. Neste år er jeg dobbelt så gammel.

    Jeg er ikke avholds, men med den alkoholkulturen som er i dette landet, blir drikkepresset veldig stort i mange sammenhenger, tror jeg. Det blir veldig fort sånn at folk krever en forklaring når man takker nei. Ikke bra, ikke bra!

  8. 2008 mai 10

    Phu! Jeg var litt redd for at jeg skulle få passet mitt påskrevet, men det gikk jo bra (jeg hadde jo ingen sikre kilder for å si det sånn). Da er vi enige da, og ingenting er bedre enn det. :)

  9. 2008 mai 10

    Ok, Ellen. Du er eksperten. (c;

    Men historisk har islam og kristendommen felles utspring og det er fellestrekk i disse religionene den dag i dag. Vi er enige om det?

  10. 2008 mai 10

    Der dukket også Røverdattera opp mens jeg puslet med kommentaren min.

    For all del, jeg er ingen ekspert på islam, men jeg tror jeg ikke tar så feil om jeg hevder at hver av religionene anser hverandre som vranglære.

  11. 2008 mai 11

    En egen rusfriruss (klinger vel bedre enn edruruss) er kanskje et alternativ på større steder. På den andre siden: når jeg tar en oppsummering over de rusfrie faddergruppene vi har avholdt her på skolen er de aller, aller fleste som er med kristne (uten at gruppa markedsfører seg med det – jeg er jo med). Muligens er ikke markedet til stede for rusfriruss – kanskje er mange så fornuftige at de ikke er russ.

  12. 2008 mai 11

    Hm…Jeg vet ikke om jeg misforstår nå, men på den ene siden sier du at “historisk har islam og kristendommen felles utspring og det er fellestrekk i disse religionene den dag i dag”. Ja, det er jeg enig i til tross for disse vesensforskjellene som vi snakket om. Blant annet har kristendommen nåde og tilgivelse som vesentlig elementer, som (så vidt jeg vet) ikke Islam har. Islam har en del regler (så vidt jeg vet) som må oppfylles for å få nåde, mens i kristendommen “holder det” å tro. Men igjen: jeg vet egentlig for lite om begge religionene til å være skråsikker, så jeg er litt på tynn is her syns jeg.

    På den andre siden sier du at “hver av religionene anser hverandre som vranglære”. Det er jeg mer usikker på. Jeg tror det kommer an på den som tolker (enten man er kristen eller muslim). Jeg er kristen, men kan godt være enig med min muslimske nabo i at vi tror på samme gud, bare på helt forskjellige “premisser” (eller hva jeg skal kalle det).

    Uff, dette blir så forenklet, at jeg antakelig blir halshugd av fundamentalister før jeg rekker å levere bacheloroppgaven… ;)

  13. 2008 mai 11
    Marina permalink

    Jeg tror neppe det blir fred av å sende 30, 000 bælfulle russ til Midtøsten; amerikanerne har jo allerede sendt flere hundre tusen amerikanske soldater, og de oppfører seg omtrent på samme vis. Og det hjalp sannelig ikke!

    Og når det gjelder sann og vrang religionslære har jeg det fra en kamerat som vet litt om denslags at muslimer mener at først hadde jødene Den Sanne Tro, men de gjorde for mye galt så Gud ble lei og sint og så kom profeten Jesus (altså ikke Guds sønn, muslimer greier tilogmed å tro på jomfrufødsel uten å blande inn hellige ånder) som skulle rette opp ting. Men så blandet romerne seg inn og rotet til skikkelig sånn at kristendommen fikk en masse vranglære (sånn som at Jesus er Guds sønn, og diverse andre ting) blandet inn. Resultatet var at Gud trengte enda en profet, som altså var Mohammad, til å rydde opp og sørge for at menneskeheten igjen fikk adgang til Den Sanne Tro, som nå altså er islam.

    Og “Allah” er bare et arabisk ord som betyr noe sånt som “den ene, sanne gud”. Muslimene liker det ordet fordi det ikke har noen flertallsform sånn at det ganske enkelt ikke går an å ha mer enn en gud. Noe som er ganske viktig for dem.

  14. 2008 mai 12

    Weinberg: Det er jo trist om det er sånn at om du ikke vil drikke så kan du ikke være russ. Jeg har litt vansker for å tro at det er blitt så “ille”. Man vil vel alltids ha dem som har store forventninger om flatfyll når de blir russ, og de som ikke vet å gi seg mens leken er god, og alt i alt har jeg vansker med å tro at ikke russen flest greier å ta vare på seg sjøl. Noe annet er at russestyrene bør være bevisste på å legge opp til at det ikke blir bare fyllefester.

    Røverdatter: Hmm… dette med nåde og tro er vel ikke kristenfolket helt enige om? I såfall ville vel ikke homofili vært en sak de fremdeles diskuterte om det var nok å tro?

    Ad vranglære: Det kommer selvsagt an på den som tolker, men grunnen til at vi har så mange forskjellige religioner og variasjoner av religioner er jo fordi folk har vært uenige. Folk har satt kriterier for hva de mener er rett tro, og da blir implisitt det andre tror “vrangt”.

    Marina: En viktig forskjell er at amerikanerne har våpen, russen har i beste fall bambusstenger.

    ;)

    Jeg vet ikke så mye om islam, men jeg vet at Jesus “er med” der også bare at han blir regnet som en profet og ikke som Guds sønn. Jødene på sin side venter jo på Jesus ennå.

  15. 2008 mai 12

    “Edruss” – det klinger bra.

    Muslimene omtaler Allah/Gud som en nåderik Gud (Sure 1), så de er ikke ukjente med nådebegrepet de heller. Jeg tror absolutt kristne og muslimer kan bli enige om mye, kanskje vel så mye som ulike kristne grupper kan bli enige om seg imellom. Men jeg vet ikke om russefeiringen er det beste incentivet til religionsdialog. ;-)

  16. 2008 mai 12
    Ellen permalink

    Å joda, Harald! Det kan godt hende!

    Det som er bra med russefeiring er jo at den er blitt et overgangsrituale som er kommet nedenfra. Sånne ting synes jeg er bra. Ingen flytter hjemmefra ved konfirmasjonsalder lenger. Andre sånne folkelige ritualer som er vokst frem er jo utdrikningslag (dem kan man jo mene mye om…) og lystenning på ulykkessteder.

    Når ulike religioner finner ut at de skal møtes i slike nedenfra-ritualer, så er det jo egentlig helt fantastisk! Middelaldrende menn med makt fra ulike religioner tenker viktigevanskelige tanker, men det er jo praktiske resultater som teller.

    Så skal man først blande Gud oppi russefeirnga, så kan kanskje Allah og Jahve vise seg fra sin felles beste side på denne måte!! Hehe!

  17. 2008 mai 12

    Ikke misforstå, Ellen. Jeg er glad for all kristen-muslimsk dialog, enten den foregår i hverdagen, i russetida eller i mer organiserte “kirkelige” former. Og jeg er helt enig med deg i den lille religionssosiologiske analysen du kjører på nedenfra-ritualene. Hvis den såkalte krussen og muslimene kan finne inspirasjon i russefeiringa til å henge mer sammen enn før og få en større forståelse for alt de har felles, så er det flott.

    Nå har islam noe strengere alkoholregler enn kristendommen har, men krussene er jo for det meste lavkirkelige (er de ikke?) og da er jo storparten av dem avholds, må vite, så det kan godt hende at det kan være en god sak å finne sammen om.

    Min lille sluttkommentar handlet rett og slett om at jeg vil at religionsdialog skal handle om litt mer enn sprit og sex. Men det kan den helt sikkert i russetida også. :-D

  18. 2008 mai 12

    Harald: “Edruss” tenker jeg er best, ja. :)

    En liberal kristen og en liberal muslim kan nok tenkes å være langt mer enige om ting enn forskjellige fløyer innbyrdes i de forskjellige religionene. Det er vel egentlig ikke noe tvil om nettopp det.

    Jeg er enig med Ellen her, jeg mener at om kristenrussen og muslimrussen finner felles grunn på grunn av felles holdninger så er det bra.

  19. 2008 mai 12

    Harald: Men russetida = sprit og sex. *knegg*

    Men i forhold til muslimrussen så er vel problemet til dels ikke ungdommens ønske om avstand, men at foreldrene tror at norsk ungdom bare er trøbbel.

    Om det de muslimske foreldrenes eneste bilde av russen er støyende busser, sex, overgrep og flatfyll så er det jo forståelig at en del setter seg på bakbena.

Leave a Reply

Note: You can use basic XHTML in your comments. Your email address will never be published.

Subscribe to this comment feed via RSS