Nadejda Sokolova ofres i kampen mot proformaekteskap

2008 januar 31

[Information in English]
Arbeids- og inkluderingsdepartetmentet med statsråd Bjarne Håkon Hanssen i spissen, har bestemt seg for at de ikke vil fire en tomme i utvisningssaken til russiske Nadejda Sokolova. De begrunner vedtaket med frykt for et økt antall proformaekteskap. Mye tyder derfor på at arbeids- og inkluderingsminister Bjarne Håkon Hanssen ser det som en viktigere oppgave å hindre folk i å arbeide og bli inkludert i Norge enn å sørge for at Norge greier å skaffe og ta i mot arbeidstakere og å inkludere folk vi sårt trenger.

Spørsmålene er om denne strenge og rigide politikken virkelig er den beste medisinen mot proformaekteskap og til det beste for Norge, og trenger vi å så inderlig frykte proformaekteskapene?

Et proformaekteskap er et ekteskap som er opprettet for at den ene eller begge partene, eller kanskje en eller flere tredjeparter, skal oppnå økonomiske, praktiske og rettslige fordeler. Proformaekteskap er ønskelige å unngå fordi vi i det norske samfunnet faktisk har begrensete midler, og derfor ønsker å unngå at personer som ikke har rett på disse godene får nyte godt av dem. Proformaekteskap innebærer også at norske statsborgere kan tjene økonomisk på sitt statsborgerskap, noe som er uheldig for samfunnet fordi det vil bety at personer som ikke egentlig har rett på goder fra det norske samfunnet vil få disse godene og at norske statsborgere kan tjene godt på å svindle det norske samfunnet. Et proformaekteskap kan også være et resultat av at noen har blitt tvunget til å gifte seg med noen som de ikke vil gifte seg med for at denne personen skal oppnå goder, noe som vi også som samfunn selvsagt helst vil unngå. Andre ganger kan selvsagt proformaekteskap være inngått i beste mening for å hjelpe et menneske og gi et menneske som har ressurser muligheten til å bruke ressursene i Norge.

Det er Utlendingsforskriften som regulerer “utlendingers adgang til riket og deres opphold”. Det er også her vi finner lovene som regulerer oppholds- og arbeidstillatelse som følge av ekteskap med en person med rett til opphold i Norge. Det er §23 a i denne forskriften som har sørget for problemer for Nadejda Sokolova:

§ 23. Hvem som er nærmeste familiemedlemmer

Som nærmeste familiemedlemmer, jfr. § 22, regnes:
a) ektefelle. Begge parter må være over 18 år, med mindre ekteskapet er inngått i Norge. Det er et vilkår at ektefellene skal bo sammen. Den som får opphold i riket etter å ha inngått lovlig ekteskap med flere, kan bare regne én som ektefelle. Den som har opphold i riket og inngår lovlig ekteskap i utlandet med mer enn én, kan bare regne den først ektede som ektefelle. Den som har opphold i riket og inngår lovlig ekteskap i utlandet med en som er gift, kan ikke regne vedkommende som ektefelle.

“Det er et vilkår at ektefellene skal bo sammen” betyr ikke bare at et ektepar må ha samme adresse, det betyr altså også at det ikke er åpnet for at noen av dem kan pendle til jobb eller studie om det innebærer at denne må overnatte borte fra ekteparets felles hjem. Med andre ord er det en regel for “ekte norske ekteskap” og en annen for “utlendingsekteskap”. Jeg er ikke jurist så jeg vet ikke om denne bestemmelsen gjelder for evig og alltid eller om det er en tre-årsregel inne i bildet her (jf Utlendingsforskriftens §43), men det har ikke så mye å si i forhold til poenget om at norske myndigheter uansett skiller mellom et helnorsk ekteskap og et ekteskap hvor en av ektefellene ikke har norsk statsborgerskap.

Man kan tenke som så at når man er gift så innebærer det at det er rett og rimelig at man faktisk bor sammen og at dette er en måte å sikre at det ikke blir veldig enkelt å inngå et falskt ekteskap fordi det å bo hver for seg ville gjøre et ekteskap mindre begrensende for ektefellene. Men faktumet er at dette setter en hel del begrensninger for folk og byr på uforutsette problemer om f.eks. en av ektefellene må være på en helseinstitusjon over lengre tid. Og hvor et helnorsk ektepar har muligheten til å la den ene parten pendle for å finne jobb eller studier eller rett og slett ha mer “åpne løsninger” for ekteskapet, er dette ikke en mulighet for et “utlendingsektepar”.

Jeg kan ikke skjønne annet at dagens lovverk er uhensiktsmessig og uverdig, for i praksis sier vi at en utenlandsk ektemake får bli i Norge på nåde av ektefellen og dermed behandler vi denne ektemaken som en “blindtarm” til ektefellen som har oppholds- og arbeidstillatelse i Norge. I lovverket legger vi altså inn et implisitt budskap om at vi anser alle utenlandske ektefeller å være suspekte og ikke egentlig ønsket i kongeriket Norge. Dette er dermed et lovverk som i første rekke er laget for å holde folk ute fra landet og som i liten grad er i stand til å ta hensyn til de menneskene vi lar komme til landet og som behandler en del av menneskene i samfunnet vårt som annenrangs.

Det er en selvsagt en forutsetning for å opprettholde velstandssamfunnet vårt og sikre et trygt samfunn at vi faktisk regulerer hvem som får komme til Norge, bo og arbeide her og hvem som ikke får det, men vi er også utvilsomt i den situasjonen at vi trenger ressurser fra utlandet i form av mennesker med arbeidsevne og kunnskap. Så hvordan kan man tenke seg at man skal løse denne problemstillingen?

I første rekke tror jeg det ville være ønskelig å endre lovverket slik at de som søker familieinnvandring, altså gjenforening på grunn av familieforhold, i hovedsak blir vurdert som individ og ikke halvparter eller brøkdeler av andre mennesker. Det norske lovverket slik det framstår i dag utviser rett og slett en arkaisk og utdatert holdning til ekteskapet, mennesker og familien.

I hovedsak er et ekteskap et privat anliggende og kanskje kan det tenkes at man i større grad også skal behandle det som et privat anliggende og ikke som en opphøyet institusjon som legger til rette for en del gunstige privilegier i samfunnet. Å forholde seg til ekteskap som et privat anliggende, vil jeg mene at samtidig vil føre til at man må forholde seg til ektefellene som separate individer som først og fremst har individuelle plikter og rettigheter i og til samfunnet uavhengige av hverandre. Dette kan på sin side tenkes å være positivt fordi en ektefelle som etter dagens lovverk i stor grad nok kan sies å være avhengig av ektefellens godvilje, i større grad vil være selvstendig og ha individuell frihet. Dette er en aktuell problemstilling i situasjoner som den hvor Nadejda Sokolova kom en situasjon i hvor hennes jobb og studier ikke var der mannen bodde og jobbet, eller i en omvendt situasjon der den som i utgangspunktet har oppholdstillatelse må eller ønsker å jobbe eller studere borte fra hjemmet. Vi har også situasjoner der innvandrerektefeller velger å holde ut i skadelige forhold for å ikke miste oppholds- og arbeidstillatelse i Norge, noe vi som samfunn må jobbe for å unngå at mennesker slipper.

Kanskje er det man skal forsøke å gjøre med lovverket å legge opp til en todeling, hvor man i første rekke ønsker å vurdere og behandle alle som vil søke opphold og arbeid i Norge på selvstendig grunnlag, og at man egentlig ikke lar faktorer som ekteskap spille noen rolle, og dermed lar individet få oppholds- og arbeidstillatelse på selvstendig grunnlag og de samme rettighetene og pliktene som de av oss som er født i Norge, fordi vi anser personen å være en ressurs for det norske samfunnet. I andre rekke må vi sørge for at vi også har et lovverk som sikrer at ikke mennesker som ikke har mulighet til å tilføre samfunnet verdiskapning blir ekskludert av den grunn, og der ligger selvsagt noe av det positive i dagens lovgiving.

Et hovedmål for regjeringens innvandringspolitikk er at innvandringen skal være styrt for å sikre en stabil økonomisk og sosial utvikling. Regulering av innvandringen skal utformes i samsvar med internasjonale forpliktelser, behovet for rekruttering av utenlandsk arbeidskraft og tilrettelegging for kultur- og kunnskapsutveksling.

Dette står på skrevet på Arbeids- og inkluderingsdepartementets temaside om innvandring. Det er mange problemstillinger rundt innvandringspolitikken vår, men jeg mener at det er liten grunn til at vi ikke skal være ærlige og kalle en spade for en spade og erkjenne at lovgivinga i første rekke er laget for å beskytte det norske samfunnet. Det bør derfor også være mulig for oss å være ærlige på at vi først og fremst ønsker oss mennesker til landet som kan tilføre oss verdiskapning (i bunn og grunn er det da også det sitatet over sier). Verdiskapning vil uansett komme alle til gode, og i et inkluderende perspektiv tror jeg også at å tydelig verdsette ressurssterke innvandrere vil være positivt for samfunnet fordi vi faktisk er et flerkulturelt samfunn og for all framtid kommer til å være det.

Slik det er i dag diskriminerer vi faktisk ressurssterke innvandrere via lovverket fordi vi ikke ser på innvandrere som en ressursgruppe og hvilket signal gir egentlig det? Det finnes selvsagt flere etiske problemstillinger ved å kalle en spade for en spade, men jeg tror virkelig ikke det er bedre at norske myndigheter nedvurderer en hel gruppe i god sosialpolitisk ånd.

I saken til Nadejda Sokolova handler det ikke bare om et menneske som Norge ønsker og trenger, det handler også om at mennesket Nadejda har havnet i en forferdelig situasjon. Så lenge vi ikke har fått noen informasjon som benekter eller motbeviser Nadejdas påstand om at hun ved to ulike anledninger fra statlig hold har fått klarsignal til å ukependle og at hun dermed har handlet i god tro, velger jeg å tro henne på dette. At hun har handlet i god tro burde alene være god nok grunn til å la henne få bli i Norge, men slik saken er nå virker det ikke som om dette er en formildende omstendighet i det hele tatt, noe jeg mener er forkastelig og uverdig av Norge som en demokratisk nasjon.

Nadejda Sokolovas sak vil ha innvirkning på Norges troverdighet i forhold til å faktisk ønske å ta i mot mennesker med ressurser Norge trenger. Om vi ikke etter denne saken er i stand til å endre lovverket slik at det oppfyller den norske regjeringens intensjoner står vi faktisk rimelig dårlig rustet i forhold til å møte en fremtid der Norge må være en kunnskapsnasjon for å produsere verdier, og hvor vi skal takle de utfordringene og ikke minst utnytte de ressursene som ligger i å være en flerkulturell nasjon i en globalisert verden.

Slik situasjonen til Nadejda Sokolova er nå foreligger det et utvisningsvedtak som krever at hun skal sendes ut av landet innen 4. februar. Om hun blir sendt ut av landet vil hun få muligheten til å fullføre doktorgradstudiet sitt i Canada, men en utvisning fra Norge vil føre til at hun også blir kastet ut fra hele Schengenområdet. Les forøvrig Undreverset artikkel: La Nadejda Sokolova få bli i Norge! Selv om Nadejda fullfører utdannelsen i Canada vil hun få en vanskelig jobbsituasjon fordi fagfeltet hun jobber innenfor er internasjonalt og Nadejda vil ikke ha muligheten til å verken jobbe eller delta på konferanser eller seminarer i Schengenområdet, som jo innbefatter så godt som alle europeiske land.

Jeg oppfordrer derfor igjen folk til å støtte Nadejda Sokolova økonomisk slik at hun får en mulighet til å prøve saken sin for norsk rett: Kronerulling for Nadejda Sokolova

Oppdatering 1. februar 2008:

Se intervju med Nadejda Sokolova hos TV-adressa @ Adressa.no: http://www.adressa.no/tv/index.jsp?id=3964

25 Responses leave one →
  1. 2008 februar 1

    Det skulle tatt seg ut om Norge lempet på disse reglene, Undre. Hvilke tilstander ville vi få? Ektefeller som kan gjemme seg bort på krisesentere før de i det minste er blitt litt integrert i det norske samfunnet. Ektefeller som umiddelbart kaster seg ut i et hektisk pendlerliv før er integrert i det norske familielivet og hjemmet?

    Du må heller ikke glemme ansvaret integreringsministeren har for at de som flytter til landet faktisk blir integrert. At de motiveres til å gjøre et ordentlig forsøk og ikke rømmer ut av ekteskap eller samboerforhold for den minste ting.

    Vi skal heller ikke glemme at denne regjeringen snart kommer med et lovforbud mot kjøp av sex. Det skulle tatt seg ut om man samtidig fjernet muligheten for i det minste en liberal utgave av tvangsekteskap med begrenset varighet.

    *hode opp en liten plakat med teksten “sarkasme”*

  2. 2008 februar 1

    Ikke glem å fortsette kronerullingen så Nadejda kan få saken opp i retten.

  3. 2008 februar 1

    Jeg så intervjuet med B. H. Hansen, og må si jeg utviklet en spontan uvilje mot mannen. Her lukter det paragrafrytteri av verste sort.

  4. 2008 februar 1

    Jeg er rystet.

  5. 2008 februar 1

    Håkon: Nei, det skulle tatt seg ut om enkelte hustruer rømmer ut av ekteskap etter bare litt voldtekt og vold. Har man gifta seg så har man gifta seg!!!

    Og ministeren er den som skal legge til rette for integrering, ja. Akkurat nå motiverer han vel heller mest til undertrykkelse.

    Nei, jeg tror det er nødvendig å nedgradere ekteskapets status i disse sakene, og først og fremst se på individene.

    Og ja, FORTSETT Å STØTTE NADEJDA ØKONOMISK!

    HvaHunSa: Yes!

    Goodwill: Det ble jeg også. Jeg trodde virkelig en stund at dette skulle gå rette vegen!

  6. 2008 februar 1
    Sus Scrofa permalink

    Utlendingsforskriften har mer:

    b) samboer. Begge parter må være over 18 år, ha bodd sammen i et fast og etablert samboerforhold i minst to år og akte å fortsette samlivet. Det er et vilkår at ingen av partene er gift

    Ifølge Adressa.no var de to sammen i syv år før de giftet seg. De var samboere. Nå kastes hun ut fordi hun ikke kan dokumentere å ha opplyst hvordan de bodde sammen etter at hun var gift og han fikk den jobben det er snakk om.

    Det kan for meg se ut som at hun har fått dårlige råd når hun har spurt seg fore — og verre: om hun hadde fått riktig veiledning, kunne hun ha fått opphold på annet grunnlag.

    Men det hjelper ikke. En ütlending som ikke klarer å svare riktig, blir kastet ut av dette landet — uansett om man ellers oppfyller vilkårene for å bli, og uansett om man har blitt villedet til å ikke søke på riktig måte.

    Hva angår Pølse-Hanssen, så husker jeg hva slags politiker han var før han ble statsråd første gang. Han var — tilsynelatende — en del av Arbeiderpartiets unge skarpe. Tydeligvis bare på sosialt grunnlag; da han ble sparket opp i posisjon, så skiftet han ut en betydelig bråte meninger. Kan ikke si sånt oser av integritet (og for øvrig ergrer det meg at jeg ikke klarer å avsløre sånne ryggesløsheter mens de fortsatt er enig med meg.)

  7. 2008 februar 1

    Jepp, det kan virke som om den gode stipendiaten kan ha fått dårlig råt og rettledning, om det da ikke er snakk om at en ivrig saksbehandler eller politi som har sett snitt snitt til å tvangsgifte et samboerpar. :?:

    Nå står det også at det er et krav at samboerne akter å fortsette samlivet, men så var det dette med at selv om man har de beste intensjoner så kan det være vanskelig å spå om framtiden – uansett hvor ærlig man forsøker å være. Det er litt teit å få varig utvisning fra Schengen-området fordi man gjettet feil om samlivet. (På den annen side kan det altså hende at våre myndigheter har en skjult agenda når det gjelder tvangsekteskap.)

  8. 2008 februar 1

    Hei Undreverset

    Takk for en god artikkel! Jeg kommer til å støtte denne kronerullingen.

    Jeg syns saken har mange interessant aspekter og ditt ressonnement om at man tenker på ektefeller som individer….osv.

    Det er viktig at mindre “interessante” mennesker også får større rettigheter og ikke bare folk med en slik unik kompetanse som vi ser her. I det perspektivet syns jeg artikkelen din var god. Særlig med tanke på f.eks kvinner som ender inn i ulykkelige og i værstefall voldelige ekteskap. Det å være i en så ekstrem situasjon og i tillegg måtte bevise at man har vært mishandlet er nesten umenneskelig krav.

    Jeg tenker litt videre. En konsekvens av den tankegangen er jo også dette med forsørgeransvar. Jeg kan bruke meg selv som eksempel:

    Jeg har tre barn fra et tidligere forhold, men er nå samboer med en mann som tjener rimelig bra. På grunn av sykdom er jeg nå under behandling og rehabilitering. Vi har delt økonomi. For meg er det viktig å ha delt økonomi. Jeg vil ha de plikter og den driv det medfører også for å bli frisk, slik at jeg raskest mulig kommer meg inn i arbeidsmarkede igjen. Dessuten en rekke andre årsaker, som kontroll av egen økonomi, og det å ikke ende i en situasjon der jeg ikke kan disponere egne penger, men hvor alt slukes inn i et felles forbruk. Jeg har pga dette svært lite penger:-) det er ikke mulig egentlig så jeg og min samboer har måttet lage ett system hvor jeg i det minste er sikret sosialsatsene til sosialkontoret. Når det kommer til rettigheter i forhold til tilskudd fra det offentlige så faller disse bort ettersom min samboer tjener såpass godt. Jeg har undret meg over dette når det kommer til skjemaer osv i forhold hva man skylder i for eksempel studielån. Jeg har lang utdannelse og et studielån på over 300 000. I alle disse skjemaer må jeg oppgi min samboers inntekt. Jeg har ikke satt meg ordentlig inn i jussen her. Men det er flere områder en det aktuelle tema du nå skisserer over her som vil bli berørt om ekteskapsloven endres til en mer individuell behandling.

    Det satte iallefall igang en liten skjedereaksjon av tanker hos meg dette.

    Setter inn penger på kontoen idag jeg….-) Også håper jeg det kommer i rette hender og at jeg ikke er helt naiv her;-)

  9. 2008 februar 1

    Undre: du sender denne til AID???
    Tror ikke statsråden selv er den man egentlig skal kritisere, for de har et så enormt saksfelt å ta seg av. Jeg skjønner at de ikke kan kunne hver eneste lov, hvert direktiv. Men, det er fullt mulig å påvirke BHH, og jeg tror den beste måten å påvirke på er å fortelle ham akkurat det du sier her. For, det tror jeg ikke han er helt klar over..

  10. 2008 februar 1

    Victoria: Nei, jeg har ikke sendt dette til dem. Men jeg bør jo sørge for at de kan få lese denne artikkelen om du tror det kan ha noe for seg.

    I denne saken mener jeg statsråden står ansvarlig for han kan sette igang en lovendring, og Nadejdas sak er et så soleklart bevis på at lovverket ikke fungerer til samfunnets beste.

    Multippel: Hei til deg. Og takk for gode ord. :)

    Du har helt rett i at det er mange andre situasjoner hvor man ville være tjent med å se på individene i parforhold nettopp som separate individer og ikke en [økonomisk] enhet.

    Ad økonomisk støtte til Nadejda så har jeg sjekket med advokatkontoret at dette er reelt og at kononummeret stemmer. Nå har du bare mitt ord på det, så de som ønsker å sjekke selv, noe jeg godt kan skjønne, finner kontaktinformasjon i kronerullingsbloggposten.

  11. 2008 februar 1

    Sus: Jeg så det der. Nadejda har fått dårlig rådgiving og loven legger generelt opp til en stor grad av gjetting og gambling med framtida.

    Og det hadde vært greit med en lakmustest på politikere.

    Håkon: Tror du det har vært kristenfundamentalister på gang her? ;)

    Og du har så rett, selv de beste intensjoner om lykkelig samliv kan slå feil. Og hva med de tilfellene der noen tusker til seg norsk oppholds- og arbeidstillatelse ved å lure noen til å tro at man er forelsket i dem? I det hele tatt, samliv burde ikke være det som gir nasjonal tilhørighet.

  12. 2008 februar 1

    Hei, Undre! Jeg mener også at statsråden er ansvarlig for å iverksette en prosess som kan føre til en endring. Men jeg tror ikke man alltid kan klandre dem for alt som skjer i forhold til enkeltsaker.

    Jeg synes abcolutt du bør sende denne, de får jo mye post – men de drukner nojk sikkert ikke i så gode argumenter som dine ;-)

  13. 2008 februar 1

    “nojk”, faktisk :-D

  14. 2008 februar 1

    Nei, vi kan ikke klandre dem for alt som skjer i forhold til enkeltsaker, det har du helt rett i.

    Nei, kanskje drukner de ikke gode argumenter. ;)

  15. 2008 februar 1

    Forresten er BHHs tjenere ganske opptatt med å kaste ut folk for tida:

    Søstre kastes ut

  16. 2008 februar 2
    Lars J permalink

    Har postet flere artikkel-linker i Facebook-gruppen. En om Teknas reaksjon, en som stod i Morgenbladet, og en bra en fra NRKs Mellom Himmel og Jord (som også har en nett-TV-link jeg ikke får sett mens jeg er i Pittsburgh pga for dårlig båndbredde)…

  17. 2008 februar 2

    Fint, Lars! :)

  18. 2008 februar 8
    Sus Scrofa permalink

    Oppfølging av egne poenger:
    Dagens utlendingslov åpner ikke for at man kan endre sin søknad underveis i prosessen. Hadde det vært mulig, ville trolig Nadeja fått bli i Norge, ifølge TV 2 Nyhetskanalen.

    (Fra http://www.nettavisen.no/innenriks/article1590348.ece .)

  19. 2008 februar 8

    Statssekretær LIebe Riber-Mohn forstår at folk reagerer, men mener media må ta skylden for det

    Uff, de fæle mediene…

  20. 2008 februar 8

    Sus Scrofa: I bunn og grunn bør ingen tørre å satse på ohhold- og arbeid i Norge som følge av ekteskap.

    Håkon: Isj! Media, ass!

  21. 2008 februar 8

    Eg synest det er veldig bra at du skriv om dette Undre.

    Eg hadde tenkt å skriva noko om kor indignert eg vert over at “me” kastar ut folk som openberre burde ha fått varig opphald (td dei to søstrene) i hytt og pine, men er så trøytt at eg kanpt greier å formulera ein stening, så det får bli seinare. :S

  22. 2008 februar 9

    Saken med det to iranske søstrene er verre en Nadejdas sak sett ut fra hva konsekvensene er for de utviste. Gudene må vite hva slags framtid som møter dem. :-/

    De to er fullt integrerte i Norge. De har fått en norsk familie. De er i gang med utdannelse – som de vil bruke i Norge. *riste oppgitt på hodet*

Trackbacks & Pingbacks

  1. Kronerulling for Nadejda Sokolova « ::: Undreverset :::
  2. Stopp utvisningen av Nadejda Sokolova! : Iskwews hjørne på www
  3. Undreverset om Nadejda Sokolovas sak på iNorden.org « .:: Undreverset ::.

Leave a Reply

Note: You can use basic XHTML in your comments. Your email address will never be published.

Subscribe to this comment feed via RSS