Undreverset

Hvorfor vil ikke Borgeravisen.no snakke med meg?

Postet i Blogging, Internett, Mening by Undre den juli 1st, 2007

Borgeravisen.no skriver på en av sidene sine:

Konstruktive forslag kan sendes inn med dette skjemaet . Alt blir lest, men ikke besvart.

Og det løftet holder de jammen, for her er det tyst som i graven etter at jeg natt til lørdag kontaktet dem og også postet bloggposten “Er det borgerjournalistikk du vil ha, Borgeravisen.no, så er det borgerjournalistikk du skal få” etter at jeg fant ut at Undreversets feed ble autopublisert på sidene til Borgeravisen.no.

Men jeg lurer veldig på hvorfor Borgeravisen.no ikke ønsker dialog. Kanskje er ikke forespørslene mine om mer informasjon om Borgeravisen.no “konstruktive” nok? Greit nok, det er sommer og ferietid og folk kan ha bedre ting fore enn å svare på henvendelser fra bloggere de har stjålet feeden til, men jeg har skrevet én bloggpost og sendt dem to meldinger gjennom kontaktskjemaet og forsida på Borgeravisen.no er også oppdatert lenge etter at de fikk den første meldinga fra meg, så det er tydeligvis noen som er “hjemme” der, så jeg trekker den konklusjonen at Borgeravisen.no vil ikke svare.

I den første meldinga mi ba jeg om å bli fjernet fra Borgeravisen.nos liste inntil videre og det ble jeg. Derfor kan jeg ikke forstå annet enn at Borgeravisen.no har lest meldinga mi og/eller bloggposten min hvor jeg sa følgende:

Jeg vil med dette ha meg frabedt at min feed blir automatisk offentlig publisert hos Borgeravisen.no. Får jeg god informasjon om stedet og gode grunner til å fortsatt være en del av nettstedet, vil jeg heller ta avgjørelsen da om jeg vil være en del av dette prosjektet.

I den andre meldinga sendte jeg en link til den ovennevnte bloggposten for å forsikre meg om at de hadde fått den med seg den, og den bloggposten må jo tydeligvis være lest ettersom bloggeren Iskwew i beste diktator-stil plutselig ble fjernet fra lista uten å ha bedt om det etter å ha lagt igjen følgende kommentar i kommentafeltet mitt:

Konseptet er jo ikke dumt, men det er noe med måten det er formulert på, som er villedende, ettersom det etterlater seg et inntrykk av at dette er en form for dugnad. Det er det jo ikke. Selv har jeg det med å ville bestemme om jeg vil være med på slike dugnader.

At den eneste muligheten til å komme seg ut av det er å blokkere en IP du ikke vet hva er, tilsier at de ikke har tenkt å gjøre det enkelt.

Pussig bloggutvalg, ja :o) Hjorthen mangler, for eksempel. Andre er med som jeg gjerne ikke ønsker å være ansatt i samme avis som.

(Se originalkommentar)

Og det er mye som er “pussig” her, spesielt når denne milde kritikken av sida var nok til at Iskwew røk ut av lista over ønskede blogger. (Og, ja, Hjorthen ble plutselig lagt til i lista etter dette.)

Konseptet til sida er som Iskwew sier “ikke dumt”, men sida gir et inntrykk av at vi som er listet der er skribenter som er aktivt tilknyttet sida, men ingen av oss er blitt informert om at vi er tatt med i “staben” der engang og publiserer feed fra alle bloggposter til samtlige blogger som er innrullert. I tillegg sier sida at om man ikke vil bli aggregert hos Borgeravisen.no må man blokkere en ikke kjent IP-adresse (noe som for øvrig ikke er mulig for en del gratis bloggtjenester slik som Blogspot.com/Blogger.com). For å finne igjen kontaktskjemaet deres må du forresten også lete godt.

Noe annet er det at utvalget av blogger som er Borgeravisen.no verdig er noe uforståelig satt sammen. En del av de viktigste og beste norske bloggerne slik som Dagens onde kvinner, Fjordfitte, Mihoe og VamPus er utelatt fra lista (da er det meget snodig at Undreverset var listet der), mens f.eks. kristenfundamentalistenes favoritt Kristenblogg.no (som ikke får link fra meg) er tatt med som bidragsyter. Jeg er faktisk veldig interessert i å få rede på om dette er bevisst politikk eller en tilfeldighet.

I det hele tatt sitter jeg igjen med ganske mange forskjellige spørsmål, og det viktigste er som følger:

Hvorfor vil ikke driveren av Borgeravisen.no gi meg mer informasjon om Borgeravisen.no?

(Borgeravisen.nos forside er for øvrig oppdatert senest i dag, derfor gadd jeg ikke vente med å poste denne bloggposten.)

31 Responses to 'Hvorfor vil ikke Borgeravisen.no snakke med meg?'

Subscribe to comments with RSS or Tilbaketråkk to 'Hvorfor vil ikke Borgeravisen.no snakke med meg?'.

  1. Nicolas said, on juli 1st, 2007 at 5:57 pm

    Jeg synes også de kunne fjernet kristenblogg.no. Artiklene som publiseres der er av lite varierende kvalitet (det meste er søppel). Selvsat helt greit å publisere kristne bloggartikler, men da bør det være av en viss kvalitet (Morbus Norvegicus holder etter min mening jevnt over et høyt nivå).

    Og så er det kjempesynd at enda en tjeneste med potensiale skal ødelegges av at de er dårlige på service-biten. Bloggtjenester som automatisk henter feeds fra alle blogger blir lett overlesst med lavkvalitetsstoff slik at ingen orker lese dem. Og bloggtjenester som Sonitus krever utrolig mye arbeid å drifte. Da er det helt naturlig at man legger seg på noe midt imellom. Spørsmålet er bare om det er borgeravisen som har tenkt å gjøre dette når de kommer avgårde på en såpass skeiv start…

  2. Habben said, on juli 1st, 2007 at 7:25 pm

    Amatører!!

  3. Undre said, on juli 1st, 2007 at 7:59 pm

    Nicolas,

    Jeg finner det tvilsomt at de ønsker å videreformidle kristenfundamentalismen hos Kristenblogg.no, både fordi som du sier er ikke tekstene av en videre imponerende kvalitet og for det andre på grunn av innholdet. Morbus Norvegigus holder tross alt et langt høyere nivå enn det meste hos Kristenblogg.no.

    Nå har også denne bloggposten ligget på nett i snart tre timer, så det skulle være en viss sjans for at den er lest av “noen” der borte hos Borgeravisen.no. Vi får nå se da om det kommer noe svar. Jeg kan alltids sende dem en melding om denne jeg om det drar ut, men jeg regner med at de følger med som det er.

    Nettstedet der borte er jo mesterlig bygget opp. Både i forhold til design og ryddighet i kategorier og det er også en flott idé å ha en prioritering av poster på forsida - og det er jo tydelig at vedkommende som driver sida har lagt ned mye arbeid i prosjektet. Desto mer uforståelig og håpløst blir det om “redaksjonen” der borte nekter å ha noen som helst slags dialog med bloggere og kaster ut folk som kommer med kun mildt kritiske kommentarer om stedet.

    Habben,

    jeg regner med at det ikke er til meg du snakker. ;)

  4. Undre said, on juli 1st, 2007 at 8:02 pm

    Obs,

    Det er en bug i systemet i dag og jeg får bare varsling om enkelte kommentarer, i tillegg “henger” kommentar-widget’n, så det kan derfor hende at jeg overser en eller annens kommentar, men da får dere bare skrike ut på nytt.

  5. Iskwew said, on juli 1st, 2007 at 8:39 pm

    Jeg fant det rimelig interessant at de slettet bloggen min, for det viser jo at det ikke skal mange spørsmålene og kommentarene til før de kutter strengen.

    I tillegg må du jo lete med lys og lykte for å finne noen kontaktmuligheter. Det tyder på at dialog ikke er høyt på agendaen der i gården.

    *vil ha Sonitus tilbake*

  6. Undre said, on juli 1st, 2007 at 8:45 pm

    Ja, nettopp det at de slettet deg er “rimelig interessant”, Iskwew.

    Og de vil nok helst ikke at folk skal kontakte dem siden man måtte lete såpass godt for å finne det kontaktskjemaet.

    *vi får håpe Sonitus kommer tilbake i en eller annen form*

  7. Habben said, on juli 1st, 2007 at 9:33 pm

    Undre: Ikke denne gangen nei.

  8. Undre said, on juli 1st, 2007 at 10:40 pm

    ;)

  9. Undre said, on juli 2nd, 2007 at 12:21 pm

    Borgeravisen.nos forside er oppdatert i dag også.

    Jeg venter fortsatt i spenning på mer informasjon.

  10. Simen said, on juli 2nd, 2007 at 1:40 pm

    Jeg er tydeligvis også med og “gjør Borgeravisen mulig”. Jeg synes det er hyggelig om jeg på den måten kan få flere lesere, akkurat som når man ble linket til av Sonitus, men det kan jo diskuteres hvor langt man kan dra denne “samarbeid”-linja uten å informere og spørre de som deltar først.

    Når det gjelder det med IP, så er det ikke verre enn å gjøre en whois-lookup på domenet. Det finnes nettjenester som gjør dette. For eksempel her. IP-en er tydeligvis 88.87.35.42, men siden er tydeligvis ikke hostet på en dedikert server, så det betyr at du risikerer å blokkere andre som tilfeldigvis er hostet på samme server om du blokkerer denne IP-en.

    Ved hjelp av denne informasjonen kan du så finne ut hvem som er gjerningsmannen, så å si, om noen skulle ha lyst til å ta kontakt. Dette er informasjon det er lett å finne, men den finnes ikke på borgeravisen.no

    Må ellers si at jeg misliker dette med at de fjerner folk som uttalelser negativt (men konstruktivt), om det faktisk er tilfelle. Så får vi bare se om denne kommentarenfår en lignende konsekvens.

    [Linker er fjernet av adm.]

  11. Simen said, on juli 2nd, 2007 at 1:44 pm

    Jeg ser nå at linken det står “her” på går direkte til borgeravisen.no, om dette er av tekniske årsaker eller menneskelig svikt vites ikke. Uansett, den er ment å peke til who.is, som er en av mange tjenester på nettet hvor du kan finne ut hvem som eier et domenenavn og andre slike opplysninger.

  12. Nicolas said, on juli 2nd, 2007 at 2:45 pm

    Om man har navnet på personen kunne jo noen ringt og snakket med domeneeieren. Nå finner jeg ikke frk (fru?) Undre Verset i telefonkatalogen, men hun kunne jo oppsøkt en telefonkiosk om det er det det står på ;)

  13. Nicolas said, on juli 2nd, 2007 at 2:51 pm

    Hmm… Hvis Undre er gift heter vel mannen Bord, mens barna sikkert heter Første, Andre og Siste? Hvis jeg må gjette altså.

  14. [...] “Hvorfor vil ikke Borgeravisen.no snakke med meg?” i Undreverset. [...]

  15. Undre said, on juli 2nd, 2007 at 3:11 pm

    Simen,

    jeg har funnet den informasjonen som du peker til, men jeg har valgt å ikke gjøre den søkbar her i Undreverset siden informasjonen ikke ligger tilgjengelig på Borgeravisen.no.

    Forsida der borte er nå oppdatert for kun 1 time 34 min siden om tellinga under titlene er i samsvar med når bloggpostene er lagt ut på forsida, så det må være noen der. Vi får nå se om det kommer mer informasjon fra Borgeravisen.no de neste dagene. Jeg skjønner ikke hvorfor noe legger ned så mye tid og arbeid på et prosjekt for så å bare nekte å snakke med noen.

    Jeg vet ikke hva mer jeg kan gjøre for å få Borgeravisen.no i tale, men kommer det ikke noe svar derfra i løpet av uka håper jeg virkelig flere av dere ber om å bli fjernet fra lista til det kommer mer informasjon om sida. Da må han da i det minste vurdere å høre på meg eller noen av dere.

    De fleste setter selvsagt pris på å flere lesere, men det er ikke alle som setter pris på nye lesere for enhver pris. Jeg skjønner meg virkelig virkelig virkelig ikke på den redaksjonelle linja der borte:

    Konstruktive forslag kan sendes inn med dette skjemaet . Alt blir lest, men ikke besvart.

    Hvorfor i alle dager svarer han ikke av prinisipp?

    Som jeg har nevnt før mener jeg det er en forskjell på å basere seg på å publisere alle feeds fra en eller fleres blogger på fast basis og det å anbefale enkelte bloggposter. Nå kan det være tekniske løsninger som gjør at Borgeravisen.no har valgt å gjøre ting på denne måten, men jeg mener at vi må holde stand og la hovedregelen være at man må spørre før man publiserer noens feed på fast basis, i det minste må man gi beskjed. Og er det på grunn av en teknisk løsning for å gjøre arbeidet lettest mulig eller noe, så burde det i det minste være mulig å opplyse om det.

    Og “samarbeids”-linja er ikke OK når man ikke har spurt.

    Jeg tenkte ikke på at IP-en lå på samme sida, for jeg var opptatt av å finne navn. Og som du sier risikerer man da å blokkere andre på samme server.

    At Iskwew ble ekskludert taler jo bare for at de uglene som kaver rundt i mosen her er rimelig illeluktende.

  16. Undre said, on juli 2nd, 2007 at 3:15 pm

    Nicolas,

    jeg søkte alt på fredag etter et telefonnummer på mannen og foretaket, men det fant jeg ikke (og jeg dobbeltsjekket nå uten resultater).

    Undre er ugift, og det er nok like greit at telefonnummeret mitt ikke står oppførte under “Undre Verset/Undreverset”, for da hadde den nok til stadighet rødglødet av sinte SMS og telefoner tror jeg. ;)

    Men finnes det telefonkiosker lengre da?

  17. Simen said, on juli 2nd, 2007 at 4:10 pm

    jeg søkte alt på fredag etter et telefonnummer på mannen og foretaket, men det fant jeg ikke (og jeg dobbeltsjekket nå uten resultater).

    Who.is lister et mobilnummer under “additional information”. Har du prøvd det?

  18. Undre said, on juli 2nd, 2007 at 4:26 pm

    Haha! Selvsagt var også telefonnummeret der!

    Nei, jeg har ikke prøvd.

    Borgeravisen.no,

    hva sier du nå? Vil du ha telefon?

  19. Undre said, on juli 2nd, 2007 at 10:21 pm

    Ok, nå blir jeg borte fra Undreverset til i morgen ettermiddag en gang, men innboksen min undreverset [krøllalfa] gmail [dått] com bare står og tripper etter å få mer informasjon om Borgeravisen.no.

  20. Undre said, on juli 3rd, 2007 at 4:52 pm

    Nå er jeg tilbake og ser at Borgeravisen.no siste oppdaterte framsida for litt over 21 minutter siden.

    Hallo!?!

  21. Nicolas said, on juli 3rd, 2007 at 4:59 pm

    Dette er skyttergravskrig av verste sort. De nekter å gi seg! Og det er jo opplagt at saken vil fisle ut i ingenting om de bare lar være å svare deg… :P Kanskje Isk kan sende en SMS og blogge om dem?

  22. Undre said, on juli 3rd, 2007 at 5:13 pm

    Vel, Nicolas, de svarer ikke på meldinger sendt gjennom kontaktskjemaet deres og ikke kommenterer de bloggposter som dette om dem, og jeg tror vel vedkommende kun vil le høyt av en SMS og ikke svare, og hvorfor gi dem navn og mobilnummer liksom om man ellers ikke ønsker å blogge under navn?

    Men du som fremdeles er i lista deres, Nicolas, kan jo skrive en liten bloggpost og etterlyse mer informasjon om redaksjonen der borte. Den blir nå i alle fall lest, og enten blir da hele bloggen din slettet fra lista der borte, eller kanskje blir posten slettet fra feedsidene, eller så må “noen” svare. Om de ekskluderer deg eller sensurerer bloggposten din, vil jo det være mildt sagt “interessant”. ;)

  23. Nicolas said, on juli 3rd, 2007 at 5:46 pm

    Da må jeg finne på en smart vinkling ettersom Ars Ethica ligger i livssyn/religion-kategorien deres.

  24. Nicolas said, on juli 3rd, 2007 at 5:47 pm

    PS: kan du ikke bare be om å bli satt på lista igjen, i påvente av å få spørsmål om å være med? Og så skrive mer om den samme saken? “Jeg vil ikke være medlem av en klubb som ønsker å ha meg som medlem”, på en måte?

  25. Undre said, on juli 3rd, 2007 at 5:53 pm

    Pøsj, du trenger ikke å finne en “smart vinkling”, det er da vel bare å spørre om hvorfor jeg ikke blir svart og be om å få en god grunn for at du skal la din blogg være en del av dette prosjektet framover.

    Jeg vil ikke tilbake på den lista så det er fullstendig uaktuelt å be om noe slikt.

  26. Nicolas said, on juli 3rd, 2007 at 7:19 pm

    Jeg tenkte på at det må passe inn under “livssyn/religion”… :P

  27. Undre said, on juli 3rd, 2007 at 7:34 pm

    Ahhh… det kan nok bli verre. Du får legge det under “meta”, “redaksjonelt”, “administrativt” eller gode gammeldagse “diverse”. ;)

  28. digme: blogg said, on juli 3rd, 2007 at 9:44 pm

    Borgerjournalistikk

    Undre har reagert på at Borgeravisen.no tar for seg av hennes og andres blogger uten å spørre, og uten å svare på spørsmål. Jeg ser at også min RSS-feed er tatt inn Borgeravisen.no, og kan heller ikke se at det er kommet noen spørsmål. Ikke a…

  29. Martin said, on juli 10th, 2007 at 6:21 pm

    Til Undre: Ønsker gjerne en kommentar fra deg på følgende innlegg:

    http://martindrange.abcblogg.no/1183489582_bloggerne_disser_kris.html

  30. Undre said, on juli 10th, 2007 at 11:21 pm

    Du skal få svar, Martin, men det er rett og slett så mye å ta tak i når det kommer til Kristenblogg.no at jeg knapt vet hvor jeg skal begynne.

  31. [...] 12th, 2007 by Undre Martin har bedt meg om å gi en kommentar på denne bloggposten som han postet hos seg selv for noen dager siden. Martin [...]

Leave a Reply