TV-skandale og gode nyheter for kultur-Norge

2007 juni 13

Dere har sikkert fått med dere at det fra høsten 2007 i store deler av landet vil bli digitale TV-sendinger. Dette betyr at du og jeg og alle andre som i dag tar inn TV-signaler til TV’ene våre gjennom ei vanlig TV-antenne, da må skaffe oss en liten boks, en dekoder, for å få TV-bilder. Jeg mener det som nå står på trappene er en eneste stor skandale!

I dag svirrer det analoge TV-signaler rundt i lufta rundt oss og som vi kan ta inn på TV’ene våre om vi har en TV-antenne. Rundt om i Norge er det ganske mange av oss som derfor benytter oss av dette tilbudet og lever godt med de kun fire TV-kanalene som er tilgjengelige i dagens bakkenett; NRK 1, NRK 2, TV2 og TVNorge. Jeg har nå i alle fall ikke bruk for mer enn disse kanalene, for jeg har nå heldigvis et liv å leve, mennesker å snakke med, en internettlinje å koble meg opp på, bøker og CD-er i hylla og mere til, det er nå tross alt bare 24 timer i døgnet. Jeg er derfor mildt sagt ikke begeistret for at jeg til høsten må kjøpe meg en dekoder for å få lov til å se lisensfinansierte NRK 1 og 2 og reklamefinansierte TV2 og TV Norge. Gulrota er at jeg skal få tilgang til flere TV-kanaler gjennom bakkenettverket fordi det i dagens bakkenettverk bare er plass til fire TV-kanaler og med ny teknologi, som vel å merke krever at jeg betaler 3188 kroner i året for et basisabonnement for å benytte meg av det, blir det plass til flere TV-kanaler, men saken er jo den at om jeg ønsket meg tilgang til flere TV-kanaler kunne jeg jo bare ha plystret og vips hadde noen kommet og skrudd opp en parabolantenne på ytterveggen om jeg bare var villig til å betale for det, og da hadde jeg kunnet velge og vrake i TV-kanaler som jeg selv ville. Denne gulrota er dermed ingenting annet enn en tvangstrøye, og jeg vil kalle det rent bedrageri og en skandale når NRK og gjengen får det til å høres ut som de gjør meg en stor tjeneste ved å tilby meg et større “tilbud” for heretter blir det “alt eller ingenting” som blir grunnregelen.

De som fra høsten tar over distribusjonen av TV-signaler gjennom dagens bakkenettverk i Norge er RiksTV. RiksTV eies av NRK, TV 2 og Telenor som har like store eierandeler. De som eier bakkenettverket som RiksTV skal forvalte er Norges Televisjon som eies av de samme aktørene på samme måte (spør meg ikke hvorfor man trenger to forskjellige selskap med akkurat de samme eierne for å få de digitale signalene ut i Norges land, men jeg er sikker på at det ikke blir billigere av det).

RiksTV har delt opp tilbudet sitt i tre pakker: 1) NRKpakken som gir deg tilgang til NRKs programtilbud om du har en dekoder uten abonnement, men dekoderen er jo ikke gratis for det. 2) RiksPakken som gir deg til gang til NRKpakka samt kanalene TV2, TVNorge, TV3, TV2 Zebra, Discovery Channel, Disney Channel, The Voice, Sport’N, TV2 Film, TV2 Nyhetskanalen, Viasat 4 og FEM (som er en kvinnekanal) og etter hvert noen til og koster den nette sum av 3188 kroner. 3) RiksEkstra som som gir tilgang til Canal+, Sport 1 og Canal + Film 1. I tillegg har de et “plukk og velg”-tilbud der man kan kjøpe enkeltkanaler.

Jeg lurer jo litt på hvor dumme NRK, TV2 og Telenor tror vi er. Bloggkollega Knut Stian har sett på kanalvalget og anbefaler i stedet folk å skaffe seg parabol og jeg er enig. Det kanalvalget som er satt opp i dag frister ikke for meg å bruke penger på. Når den lisensfinansierte statskanalen NRK er inne i bildet burde det i det minste være mulig å få til et samarbeid med andre statskanaler, slik som SVT, DR og BBC, slik at man hadde fått inn dem i kanalpakka, da hadde jo hele greia brått blitt mer interessant for min del. Nå blir det jo også slik at hver enkelt TV må ha sin mottakerboks, og de fleste familier med mer enn to personer har mer enn én TV (jeg vil nesten tro at mange familier med to personer også har to TV-er, så billige som TV-er etter hvert har blitt). Der folk før har hatt muligheten til å sende tenåringen på rommet eller i kjellerstua for å se på TV, mens opphavet har sett nyhetene i stua, så kan man jo forvente at det blir stor kamp om TV-stolen og fjernkontrollen framover, for til tross for at RiksTV synes de er generøse og gir 70 % i rabatt på abonnement på tv nummer to blir det likevel en snau tusenlapp, og det er mang en familie som har flere enn to TV-apparater for å beholde husfreden. Og TV-kanalene med RiksTV i spissen satser nok på at folk kjøper flere abonnement. Blant annet er jo en av de nye kanalene som kommer, FEM, som på RiksTVs sider markedsføres som:

“en underholdningskanal med innhold som appellerer til Kvinner. FEM skal holde kvinnene oppdatert, og ha fokus på deres interesser, drømmer og behov. FEM er en sportsfri TV-kanal som vil være et tydelig feminint alternativ til de fire store kanalene”

Bortsett fra at denne beskrivelsen får det høres ut som om vi kvinner er en lettere mentalt handikappet gjeng, så tenker jeg at stikkordene “sportsfri TV-kanal” lokker til seg ganske mange av oss, og siden det sitter en rød liten lapp med en hvit N i på logoen antar jeg at den er eid av TVNorge så der blir det nok mang en reprise på Gilmore Girls og Veronica Mars og slikt trekker “Kvinner”. Men med mindre sendeskjemaet deres skal ligge utenom sportsendingene på ALLE kanalene kan det fort kreves et ekstra TV-apparat om man bor i huset med folk som digger slikt. Altså; poenget er at TV fort blir veldig dyrt, og hva er det nå vi får igjen?

Personlig teller jeg på knappene og vurderer å kutte ut TV’n til høsten, for jeg kan jammen meg kjøpe mye musikk, låne mye gratis bøker på biblioteket, gå på kino, konserter og kjøpe TV-serier på DVD for 3188 kroner i året om det er underholdning jeg vil ha og hva trenger jeg TV etter da når jeg i tillegg kan lese nyheter “gratis” på internett? Og jeg vil tro at jeg ikke er den eneste som kan komme til å kutte ut TV-tittinga, så jeg håper på gode plusstall for kultur-Norge fra og med høsten 2007.

Les også oppfølgerpostene:

Medietilsynet refser RiksTV

RiksTV gir etter for kritikk og nå er det vel på tide med en skandinavisk TV-kanal?

42 Responses leave one →
  1. 2007 juni 13

    Bra post altså! Jeg visste ikke at det sto så dårlig til. Hva med oss som var fornøyd med bare fire kanaler? Nå må vi velge mellom bare NRK eller en hel horv? Personlig må jeg si at jeg ikke er særlig fristet til å kjøpe en kanalpakke som inkluderer pornokanaler gjennom parabol heller.

    I framtida bør vel desutten lisensen være knyttet til disse digitalTV-boksene heller enn til TV-aparatet.

  2. 2007 juni 13

    Vel talt Undre :)

  3. 2007 juni 13

    Takk, ata!

    Jeg visste heller ikke at det sto så dårlig til. Jeg har drevet å tenkt på dette med TV nå en stund, men det var ikke før jeg så Knut Stians oppramsing av TV-kanaler at jeg fikk ut fingeren for å få sjekket hvordan ting faktisk blir og når.

    Og du må nå velge mellom NRK eller en hel horv, med mindre du kjøper på TV2 og TVNorge f.eks. Men poenget er jo at kanalpakkene ikke er spesielt spennende heller. Hva trenger vi NRK3 etter for eksempel?

    Og jeg kan ikke tro at det blir noe bedre TV-tilbud av dette samlet sett, for vi er nå bare fire og en halv million mennesker her i landet, så det er jo litt begrenset hvor mange TV-kanaler vi egentlig trenger og hva som kan produseres innaskjærs og da er det bedre å supplere med kvalitetskanaler fra utlandet.

    … og jeg er sikker på at jeg kommer til å komme på mer som er galt med dette opplegget. Jepp, for eksempel så synes jeg det er teit med en TV-lisens på NRK. Og de burde heller satse på å fylle sendeflata i de to TV-kanalene de alt har med noe vettug i stedet for å utvide, for alt i alt har jo NRK2 stort sett vært brukt til å sende Svisj og repriser de siste åra.

    Knut Stian: Takk! Og takk til deg for din post. :)

  4. 2007 juni 13

    … og noe av poenget med å utvide er at dagens bakkenett kun kan sende fire kanaler samtidig, og etter omlegging til digitalt skal kunne sende opp til 20.

    Men det skulle ikke forundre meg om man med kun noen justeringer og litt oppgradering fort kunne sendt 8 kanaler i dagens analoge bakkenett, noe som ville vært mer enn nok for veldig mange av oss.

    Nei, hele dette opplegget lukter sterkt av ugler i mosen spør du meg.

  5. 2007 juni 13
    iskwew permalink

    Dette er snåle greier, ja! Den kanalpakken er jo bare tull – ikke en eneste internasjonal nyhetskanal en gang. Og som du sier, NRK har du vitterlig betalt for.

    Dermed blir forøvrig kostnaden ved å ha tv ikke 3.188, men 3.188 + lisens som vel er 2.200 eller noe slikt. For det er vel ikke inklusive lisensen?

  6. 2007 juni 13

    Vet du, Iskwew, det er faktisk ikke så lett å finne ut av hva verken det ene eller det andre koster, men jeg tror regnestykket blir:
    NRK-lisens
    + dekoder (der kan man velge mellom flere typer)
    + abonnement hos RiksTV
    = nei, si det, men dyrt blir det

    Jeg fant til slutt prisene på pakkene her, men i det hele tatt var det ganske rotete, og jeg tror det er et bevisst valg av dem å ikke fortelle hva ting egentlig koster. Nederst i høyre hjørne på bildet til NRK-pakka står det fritt tilgjengelig, det tolker jeg som at man ikke må betale abonnement for å se NRK, men det blir jo ikke gratis, så dermed tror jeg man må betale lisens for å få se, og jeg vil da virkelig anta at man ikke kan velge bort NRK på noe sett og vis og bare ta lisensfrie kanaler.

  7. 2007 juni 13

    Jeg var ikke klar over dette i det hele tatt.

    Vi har en ganske stor kanalpakke fra Canal Digital, men jeg ser ikke så mye på TV uansett. Alternativet var å ha RØDfarget TV2, ikke TV3 og TVNorge av og til. Da ser jeg heller på Discovery, History Channel, BBC og Al J.

    For mange er faktisk TV litt viktig, og jeg håper det blir mulig å finne løsninger som ikke er så dyre.

  8. 2007 juni 13

    Ja, TV er viktig for mange, og en ekstra utgift på ca 3000 kroner i året er ikke ubetydelig for mange heller, så jeg synes dette er en stygg del av en utvikling i her landet der det blir mer og mer skiller mellom folk basert på økonomi. De som har mye penger får stadig mer og de som har lite penger får det trangere og trangere økonomisk.

  9. 2007 juni 14
    Marina permalink

    Det er vel noen med litt for mye makt som føler seg litt for nostalgisk for de gode, gamle dager da TV var et statussymbol, tenker jeg!

  10. 2007 juni 14

    Ja, jeg synes jeg ser for meg 60-tallet med far i godstolen og mor løpende til og fra kjøkkenet med kaffe og småkaker til far og ungene sittende musetille med øyne som tinntallerkener på gulvet foran TV’n.

    Jeg håper bare jeg har misforstått ett eller annet og at TV-høsten i Norge ikke ser ut som det jeg tror over. Og noen meget virkelighetsfjern med makt har nok bestemt dette. Det er jo helt klart et økonomisk motiv som ligger til grunn, men jeg håper egentlig at folk boikotter RiksTV ut av en annen verden.

  11. 2007 juni 14

    Når det er fint vær på sommeren, får jeg inn en (1) kanal, og den skurrer ganske mye. Ved overskyet vær, får jeg i tillegg til nrk, også inn tv2. Så du kan si at jeg står klar i september for å kjøpe en slik boks.

  12. 2007 juni 14

    Men hvorfor har du ikke da kjøpt en parabolantenne som det er? ;)

    I tillegg så er jo ikke utvalget av kanaler hos RiksTV særlig mye å rope hurra for.

  13. 2007 juni 14

    Her i heimen får vi inn TV 2 og NRK 2 i stua. Skal vi se på NRK 1 , så må vi på loftet :-) . Og for å være helt ærlig er dette mer enn godt nok for meg, jeg er ikke så veldig opptatt av tv uansett.

    Men men, skal vi beholde tv`en så må vi jo ta et valg- og der synes jeg posten din var en god veiledning. Altså parabol eller ingen tv. Tipper det blir det første, men hadde økonomien vært skikkelig trang så hadde det definitivt blitt det siste.

    Tror du RikstTV blir noe suksess, når tilbudet er så dårlig? Eller er forbrukerne så lite engasjerte at de kjøper det uansett?

    Synes tilbudet fra “parabol-selskapene” er temmelig dårlig også, jeg da. Kun pakkeløsninger å få, ikke snakk om å få plukke kanaler etter eget ønske.

  14. 2007 juni 14

    Undre: Hovedsaklig fordi jeg er en veldig-veldig lat person. Dessuten blir vel en parabolpakke dyrere, med mindre man skaffer seg piratkort?

  15. 2007 juni 14

    Flopsy: Nei, man trenger ikke så mange TV-kanalene. Men om man velger RiksTV så blir det heretter kun NRK eller “full pakke”. Men jeg kan ikke skjønne at det blir mer TV-titting av det som kommer, for det vil bli færre TV-er for folk å se på det større “utvalget”, når hver TV må ha en mottakerboks.

    Og jeg tror at folk flest tydeligvis ikke har fått med seg hva som står på trappene ettersom det er helt stille i media, og det er nok en del som kommer til å få en overraskelse når dette nettet kommer, og jeg synes dette er et råttent spill. Jeg er nok veldig “norsk” som tenker at fire kanaler er nok på bakkenettet, men det er virkelig det når man i tillegg kan velge parabol og kabel. Og hvem er det som har bestemt at NRK skal utvide med to TV-kanaler til? Og attpåtil forlanger de at vi MÅ betale for det for å få se på TV! Sendeflata i NRK i dag består da ikke rent lite av repriser og NRK2 har jo først og fremst vært fylt av Svisj. Hva pokker skal de fylle to kanaler til med?

    Jeg tror RiksTV blir en suksess fordi folk flest ikke kommer til å tenke at de har et valg. Dessuten blir det nok såpass mye enklere å få seg den boksen enn å organisere det å få parabol eller kabel-TV, at latskapen driver folk til RiksTV også.

    Og de flest parabol-pakker er kanskje ikke så bedre? Jeg har ikke vurdert dem for jeg har ikke følt behov for dem, men skal jeg utvide TV-kanalutvalget mitt så ville jeg gjerne hatt med SVT, DR, BBC og en utenlandsk nyhetskanal. FEM-TV. Huh! Det er jo så oppkonstruert den kanalpakka og designet for å gi de norske aktørene størst mulig markedsandel. Og det er kanskje derfor de ikke slipper til SVT, DR, BBC?

    Nei, det lukter ugler i mosen!

    Habben: Jeg vet ikke hvor dyrt det blir med parabol (men med piratkort er du kanskje sikret gratis “ferie” ved siden av?). Men kanskje du bare skal gjøre som en jeg kjenner som ble lei TV og fortalte ungene at TV’n hadde gått i stykker og da ble det ikke mer TV på ungene. Og ungene dine kjøper sikkert forklaringa med at TV’n har gått i stykker og at den late faren deres gidder ikke kjøpe ny. ;)

  16. 2007 juni 14

    Ja, dette er for dumt. Nå har vi motvillig måtte begynne å vurdere parabol, men vi ser egentlig ikke mye på TV. Så får vi parabol kan vi velge mellom å bare se TV når vi tilfeldigvis får lyst, og da er det som regel ingenting bra på uansett hvor mange kanaler det er (hvem er interessert i episode 150 av charmed?). Eller så kan vi merke oss når det vi liker går, og begynne å sette oss ned for å se TV til faste tider, noe som gjør oss til TV-slaver som ikke kan ha noe liv ved siden av. Et tredje alternativ er selvsagt å begynne å ta opp, men min erfaring med opptak er at jeg aldri har tid til å se opptakene heller, så de bare hoper seg opp til jeg må begynne å slette :P

    Som du sier, må vi uansett begynne å betale masse penger for noe vi ikke egentlig bruker. (Det er jo kjekt å ha de vanlige kanalene. Se nyhetene og fredagsTV, filmer, og følge litt med på hva folk snakker om)

    Er forresten veldig enig med deg i at i den grad vi skulle fått andre kanaler enn de fire vanlige, kunne vi fått andre statskanaler som BBC. Det kunne jeg betalt for.

  17. 2007 juni 14

    Jepp, dette er for dumt, ata. Og tenk hvordan det vil eksplodere med fildeling av TV-program/-serier på nettet som følge av at folks muligheter til å se TV på lovlig vis blir innskrenket.

    Jeg synes virkelig dette vedtaket er et råttent spill.

  18. 2007 juni 14

    Velskrevet post, Undre – jeg var faktisk ikke klar over hele denne greia, jeg.
    Jeg vurderer sterkt å kutte hele TV’en og heller basere samfunnskunnskapen på å lese nettaviser og/eller papirutgavene, og TV-seriene ser jeg allerede på DVD så inget problem.

  19. 2007 juni 14

    Jeg har to ting jeg har lyst til å kommentere her.

    For det første skriver du: “Jeg har nå i alle fall ikke bruk for mer enn disse kanalene, for jeg har nå heldigvis et liv å leve, mennesker å snakke med, en internettlinje å koble meg opp på, bøker og CD-er i hylla og mere til, det er nå tross alt bare 24 timer i døgnet.” Men samtidig skriver du at tilbudet ville blitt mer interessant dersom du fikk med kanaler som BBT, DR og SVT?

    For det andre skriver du at pakken koster deg 3188,- i året. Men dersom du ser på rikstv.no sine websider, så ser du at får NRK-kanalene NRK1, 2, 3 og super, samt 14 radiokanaler gratis.

    Mye av argumentasjonen din faller dermed bort. Det kan ofte være lurt å få med seg alle momenter i sin argumentasjon.

  20. 2007 juni 14

    Alf Ivar:

    Nå har du klippet sitatet for meg for kort, for i neste setning står følgende:

    Jeg er derfor mildt sagt ikke begeistret for at jeg til høsten må kjøpe meg en dekoder for å få lov til å se lisensfinansierte NRK 1 og 2 og reklamefinansierte TV2 og TV Norge.

    Poenget er at jeg må betale for en full pakke eller begynne å kjøpe enkeltstående kanaler i tillegg til NRK-pakka om jeg vil ha de kanalene jeg har i dag. Og om jeg velger bare NRK-pakka så må jeg uansett betale for en dekoder for å få se på sendingene til NRK til tross for at jeg alt har betalt NRK-lisens. (For øvrig står det i bloggposten min at NRK-pakka er uten abonnementsavgift.)

    Og hvorfor i alle dager skal jeg ikke finne et utvidet kanalvalg mer interessant om BBC, DR og SVT hadde vært med selv om jeg er fornøyd med de fire jeg har i dag?

    Så jeg ser virkelig ikke hvor argumentasjonen min faller bort, du.

  21. 2007 juni 14

    C: Takker. Og jeg tror løsningen på digital-TV blir som du tenker at man finner andre måter å tilgang til nyheter og underholdning på.

  22. 2007 juni 14

    Jeg tar poenget ditt, Undre.

    Jeg hadde et kjapt poeng som falt bort. Eller for å sitere meg selv: “Det kan ofte være lurt å få med seg alle momenter i sin argumentasjon.”

    *huff*

  23. 2007 juni 14

    Synes RiksTV skal ha all honnør for at de får oss til å innse at TV er bortkastet tid. Ettersom unge folk allerede ser lite på TV er det sikkert lurt å gjøre det dyrere, sånn at alle heller laster ned filmer/serier og leser nyhetene på nettet :)

  24. 2007 juni 14

    Ja, jøss, null problem, de kommer sikkert bare til å si: “Da kan vi leke isteden”

  25. 2007 juni 15

    Alf Ivar: Du er tilgitt. ;)

    Nicolas: Ja, det er kanskje helseminister Sylvia som er den onde hjernen bak RiksTV? Heretter blir det sprettrumper over det ganske land når vi heretter skal gå, sykle og sparke fram og tilbake til biblioteket for å låne bøker. :D Og det kan fort bli problemer med reklamemarkedet om deler av ungdom og unge voksne seerne blir borte, så da kan det bli veldig dyrt å se TV.

    Habben: Ja, det kommer de til å si, vet du! :-D Etter en tre uker uten TV er jeg også sikker på at de kommer til å rydde rommene sine frivillig. :-D

  26. 2007 juni 15

    Det er mange som tror Sylvia Brustad er inkompetent og udugelig (som når hun ber Helseregionene kutte og så overkjører dem når de gjør ting som tar seg dårlig ut i pressen), men jeg tror det bare er et skalkeskjul. Hun har nok pønsket ut dette, ja!

    Habben: dersom det ikke er noe morsomt på tv, så finner de på andre ting. I verste/beste fall noe utendørs og trafikkfarlig, i beste/verste fall en datamaskin med spill og porno på.

  27. 2007 juni 15

    Eg er i utgangspunktet einig i det du seier Undre, problemet er at du tek utgangspunkt i at folk no har fire tvkanalar på bakkenettet, og slik er det vel eigentleg ikkje (?).
    Td. er det under ingen omstende mogeleg å få inn meir enn NRK1 og TvN der foreldra mine bur, og dei bur i ein rimeleg stor tettstad. I Bergen sentrum er det mange stader det berre er mogeleg å få inn ein eller to kanalar på bakkenettet, kva kanalar det er kjem an på kva fjell du delvis er gøymt bak.
    For alle desse vil jo ei litt kjip digital bakkenettpakke verta ei forbetring..

    Uansett, eg har ikkje TV og det går heilt fint. NRK legg uansett ut det meste eigenproduserte på nett og seriar på DVD er ikkje akkurat steindyrt om ein kan venta til dei ikkje er heilt nye lenger. Ein kan kjøpa veldig mange DVD boksar både for det som er lisens no og det som vert riksTV seinare… :D Eg ville no berre ha droppa TVen (det har eg jo forsåvidt alt gjort ;)

  28. 2007 juni 15

    Lurer på om du noengang ville kallt meg for bloggkollega, Undre ;)
    Når det gjelder FEM…jeg forstår ikke hva det var med markedsføringen av den kanalen som skal gjøre dere kvinner til “en lettere mentalt handikappet gjeng” som du selv skriver. Kan du utydpe?

    Når det gjelder dette pakketilbudet virker det hele rimelig sløvt. Kan ikke alle bare kjøpe parabol da? I så fall må vel NrK legges ned?..hehe. Det eneste jeg har sett på den kanalen i det siste er Poirot uansett..ja, også Urix da. Det er jo faktisk litt bra program.

  29. 2007 juni 15

    Martin:

    “TØF skal være en TV-kanal med innhold som appellerer til Menn. TØF skal holde mennene oppdatert, og ha fokus på deres interesser, drømmer og behov. TØF er en dramafri TV-kanal som vil være et tydelig maskulint alternativ til de fire store kanalene”

    Mye sport, pupper og usaklige, bråkete politiske debatter, altså. Pluss at ting eksploderer. Det skulle vel tilsi at programmet som er midt i kjernevirksomheten er en kickboksingturnering/gjørmebryting mellom kvinnegruppene i de ulike partiene mens Dynamitt-Harry løper rundt og sprenger ting i bakgrunnen. Hmm…

    Jeg var vel i utgangspunktet enig med Undre om at beskrivelsen er tåpelig, men samtidig klarer jeg ikke helt formulere en lignende kanalbeskrivelse av mannskanalen TØF som gjør at jeg føler meg støtt. Menn generelt er dumme. Og kvinner generelt også. Fordi mennesker generelt er dumme. Enhver kanal som skal sikte seg inn mot de store massene må nødvendigvis apellere til gjennomsnittet, og gjennomsnittspersonen har som vi vet en IQ under 100 (det er flere som har IQ over 200 en under 0).

    Noen andre som kan prøve å lage en TØF-beskrivelse jeg blir støtt av? Jeg er tom for fantasi idag.

    PS: TØF skal stå for tøff, ikke tøffel.

  30. 2007 juni 15

    Guri: Godt poeng det med tilgjengelighet, men jeg er ikke fullt så sikker på at man er garantert en bedre dekning med et digitalt bakkenett enn med dagens analoge (se “Sjekk din dekning“). Det er *nok* kanalutvalget som er poenget med denne endringen og ikke dekningen i seg selv, for hvis ikke hadde de jo brukt bedre dekning som et salgsargument og det kan jeg ikke finne på stående fot.

    Og ja, NRK legger ut det meste av egenprodusert på nett, men om det blir et ras av folk som bytter ut TV’n sin med nettrepriser, så blir det vel en endring på det tenker jeg.

  31. 2007 juni 15

    Martin:

    Kollega: kolle’ga m1 el. -ger, -gene i fl (fra lat., eg ‘en som er valgt sammen med en annen’) yrkesbror, fagfelle

    I såmåte kan jeg vel ikke nekte for at du er en bloggkollega? Det jeg kan er å vise i hvilken grad jeg har sympati eller antipati med din bloggvirksomhet.

    Når jeg leser introduksjonen til FEM er det tydelig at man regner menn som normalen. For det første trenger ikke vi kvinner en egen kanal for å holde oss oppdaterte på nyheter m.m., ikke er det alle kvinner som velger bort sport heller (ei heller er det alle menn som ser sport), samt at teksten er ikke engang adressert til oss kvinner for å lokke oss dit, men mer formet som en “advarseltekst” til menn. Og hva er nå egentlig mine “interesser, drømmer og behov”?

    Nicolas:
    “TØF skal være en underholdningskanal med innhold som appellerer til Mennmed baller. TØF skal holde mennene oppdatert på menns premisser, og ha fokus på deres interesser, drømmer og behov. TØF er en følelsesfri TV-kanal som vil være et tydelig maskulint alternativ til de fire store emosjonelle kanalene.”

    Bra nok?

    Jeg liker ikke denne vi og dem-mentaliteten. Men nå kan det være fordi jeg scorer godt over 100 på IQ-tester. Nå fant jeg ingen nettside for FEM da jeg skrev bloggposten over, og heller ikke i et enkelt nettsøk nå, men det er så mange andre måter å lage en “sportsfri”-TV-kanal på.

    “FRI skal være en sportsfri TV-kanal med vekt på aktuelle nyheter, underholdning, kvalitetsdramaserier og -filmer. FRI skal være et tilbud til dere som ønsker en TV-kanal med et variert tilbud av god underholdning.”

    FEM eller FRI? ;)

  32. 2007 juni 15

    Tjaaa… det hjelper å ta med “menn med baller”. Spørsmålet er bare om du ikke trakk den litt langt (jeg hadde nemlig også ment at en FEM-tekst med “apellerer til kvinner som er i kontakt med seg selv” var for drøy). Men nok om det.

    Jeg kunne godt tenkt meg en slags Dagsavisen-tv-kanal. Dvs ikke noe mas om kjendiser, ingen teite realityshow. Og kanskje ikke så veldig mye sport heller. Nyheter, debatter, dokumentarer og kultur (uten at det blir helt NRK2-penkultur av det). Men så ser jo ikke jeg så mye på tv uansett, så markedet er kanskje ikke så stort…

    “samt at teksten er ikke engang adressert til oss kvinner for å lokke oss dit, men mer formet som en “advarseltekst” til menn.”

    Har du reagert på Coca-Cola Zero-reklamen? Det er jo en lettbrus som skal skremme vekk damene sånn at det er akseptabelt for menn å kjøpe en lettbrus (man er nemlig ikke homo selv om man ikke har lyst til å bli feit). CC Zero blir i så måte analogt til FEM, og jeg hadde kanskje blitt støtt av det dersom jeg ikke hadde syntes at reklamekampanjen var så fascinerende. Produktet er jo den Coca Cola Light’en som ble tatt av markedet fordi man trodde den var kreftfremkallende. Men som vi vet, product is nothing, image is everything, obey your marketing (eller noe sånt).

  33. 2007 juni 15

    Vel, Coca-Cola Zero-kampanjene har jeg ikke det spøtt til overs for, og har et eller annet sted en bloggpost liggende om nettopp det og akkurat nå så skjærer jeg tenner fordi jeg aldri fikk ræva i gir og postet den.

    Mulig jeg dro min omskriving av “TØF” langt, men setter du den opprinnelige FEM-beskrivelsen opp mot min “FRI” så ser du hva alternativet kunne vært.

    NRK2 består for det meste av Svisj og religiøst hurra-TV (eller er det siste ikke lenger lov?) ((Religiøst hurra-TV har jeg også en bloggpost liggende om, men den slapp jeg aldri gjennom sensuren min)).

    NRK2 er ikke på langtnær så “penkultur” som de var for noen år siden, men NRK2 har jo aldri helt greid å stå på egne ben. De burde ha vært lang mer offensive med “Nyheter, debatter, dokumentarer og kultur” og vært et alternativ til NRK1 og TV2. Og ikke skjønner jeg at NRK fra høsten av kommer til å få inn såpass med penger at de kan finansiere noe særlig mer egenprodusert i hele fire kanaler enn det de i dag kan i “bare” to kanaler.

  34. 2007 juni 15

    … jeg ser at “Zero Boot Camp”-kampanjen som jeg hadde en halvferdig bloggpost om er tatt av “lufta”.

    Vel, det betyr at jeg ikke kan skrive ferdig min bloggpost om det nå, men “Huff, så leit!” :lol:

  35. 2007 juni 15

    Ettersom målet med kampanjen ikke er å få gutter til å kjøpe brusen, men å sørge for at man aldri ser en eneste dame, slik at det er hevet over enhver tvil at CC Zero er et gutteprodukt.

    Så om du er jente og ønsker å treffe CC-Company der det svir mest, så doller du deg skikkelig opp, kjøper Coca Cola Zero og sørger for at alle på vei til og fra butikken får med seg at du drikker Coca Cola og liker det.

  36. 2007 juni 15

    Hvis jeg virkelig vil ramme Coca-Cola Zero så tager man vel en meget skrullete homse og kjører på fullt dragshow?

    Det vil nå vel svi verre enn om man tager et stykk oppdolla dame, tenker jeg. ;)

  37. 2007 juni 17
    Marina permalink

    Hva med et stk. oppdolla homse?

  38. 2007 juni 17

    Ikke sant!

Trackbacks & Pingbacks

  1. Førti, feit og ferdig » QXL.
  2. Medietilsynet refser RiksTV « Undreverset
  3. Sosiopaten Telenor « Undreverset
  4. RiksTV gir etter for kritikk og nå er det vel på tide med en skandinavisk TV-kanal? « Undreverset

Leave a Reply

Note: You can use basic XHTML in your comments. Your email address will never be published.

Subscribe to this comment feed via RSS