Undreverset

Undres manglende barskap (- hva Undre har til felles med Hitler)

Postet i Absolutt Undreverset, Mening, Miscellaneous Undreverset, Verbalt navlelo by Undre den april 6th, 2007

Habben har tagget meg til å fortelle om mine alkoholfrie drikker (jeg har tydeligvis en eller annen gang avslørt at jeg totalavholds).

Siden kommentaren kommer før eller senere: Kjernekaren Hitler var jo som kjent visstnok avholdsmann og ikke røykte han heller. Og gjett hva! Jeg røyker heller ikke, så da er vi ferdig med den.

Jeg har sålangt i mitt liv valgt å ikke drikke. Min kontakt med alkoholholdige drikker har derfor begrenset seg til hostesaft, solhattdråper og en og annen “bomslurk” når jeg har tatt feil glass. Nå er det flere grunner til at jeg ikke drikker alkohol, men summen av dem er at jeg ikke har noe positivt forhold til alkohol og velger å avstå fra den.

For meg er det helt greit å ikke drikke. Nå kan det være fordi jeg aldri har prøvd stuntet at jeg synes at det virker helt borti svartnatta å drikke til man stuper/spyr/pisser/driter på seg, MÅ ha alkoholholdig drikke for å kunne slappe av, tørre å snakke med folk, eller i det hele tatt ha øyekontakt med folk.

Folk ser veldig rart på en når en ikke drikker. Det er forlangt av en at man skal drikke. Drikker man ikke er man en “freak” (med mindre man er tapt for denne verdenen og vanker i kun sterkt religiøse miljøer, men da er avholdenheten en bagatell spør du meg). Og noen finner det veldig plagsomt å ha et edru menneske rundt seg når de selv er bedugne (sikkert fordi de vet at jeg, i motsetning til de, husker kvelden/natta dagen etter). Det som er plagsomt for meg ved å være den som ikke drikker er at jeg har førerkort og bil og dermed er “descignated driver”. *takk til deg som spydde i bilen min, og det enda vi var så snille å plukke deg opp av grøfta etter at du datt ut av bilen i fart*

Det irriterer meg veldig dette at mange ikke synes å ha respekt for at andre velger å ikke drikke. For det er som regel et langt tøffere valg å holde på enn å drikke. Man går i de fleste tilfeller fullstendig motstrøms, og for noen blir det da lettere å gi etter for presset å drikke enn å ikke drikke.

Nå finnes det flust med alkoholfrie drikkevarer å ta av for oss som av forskjellige grunner ikke ønsker å drikke alkohol, men jeg klarer meg fint med:

  • vann
  • saft
  • te
  • Farris
  • Olden
  • Bon Aqua
  • smoothies
  • melkekaffe
  • juice
  • nektar
  • brus
  • melk
  • kakao

Nå har alkoholen sine positive sider også. For eksempel funker den jo fint til å desinfisere med og til å konservere døde dyr på Norgesglass i. *Neida …*

Jeg har ikke tenkt å alkoholen fra folket, men jeg vil bestemme selv om jeg skal drikke. Og jeg vil at det skal være like sosialt akseptert å ikke drikke som å drikke.

*og ypper noen på meg nede i kommentarfeltet nå skal jeg slå en hel masse fin alkoholstatistikk i hodet på vedkommende*

Jeg tror jeg tagger Iskwew som har ølen sin så lenge i kjøleskapet at den går ut på dato og Tiqui som har vært på eventyr i Sør-Amerika.

32 Responses to 'Undres manglende barskap (- hva Undre har til felles med Hitler)'

Subscribe to comments with RSS or Tilbaketråkk to 'Undres manglende barskap (- hva Undre har til felles med Hitler)'.

  1. Iskwew said, on april 6th, 2007 at 5:42 pm

    Folk tar det som et angrep på dem selv at ut ikke drikker, Undre. Det var i hvert fall slik jeg opplevde det da jeg en periode ikke drakk noe i det hele tatt. Det provoserte.

    Men det skal du jo bare gi blaffen i :o)

  2. Britt M. said, on april 6th, 2007 at 6:13 pm

    Jeg vil egentlig anbefale alle å gå en periode uten alkohol (og med periode mener jeg ikke én dag) slik at de får se hvor stor drikkepresset faktisk er!
    Jeg hadde en lang hvit periode da jeg stresset på meg magesår, og det var rett og slett plagsomt å gå på fest. Eller ut i park. Eller på byen. Eller alle andre steder man muligens kunne forvente å få servert alkohol. Nå hadde jeg vel lagt opp til det selv, for jeg er veldig glad i øl og pleier vanligvis ikke takke nei til en iskald utepils, men det ble så mye mas at jeg nesten kviet meg for å være sosial.

    “Vil du ha en øl av meg? Drikker du ikke? Ja, men da har du ikke smakt DENNE! Den er god den. Er du gravid? Ikke? Men er du syk da? Går du på antibiotika? Du vet at du kan drikke selv om du går på antibiotika? Åh, har du magesår? Du kan da drikke selv om du har magesår. Gjør ikke noe å ta et glass vet du. Kom igjen, bare en liten smak, den er så sinnsykt god denne drinken…”

    (nesten korrekt gjengitt sitat fra en litt påseilet fyr jeg traff på bursdagsfest i min hvite periode)

  3. [...] en langfredags-kveld, har Undre tagget meg til å fortelle om. Jeg tror det opprinnelige meme’et går ut på å beskrive [...]

  4. Undre said, on april 6th, 2007 at 7:04 pm

    Isk: Ja, det er en del som tar det som et personlig angrep at man ikke drikker.

    Britt M: Du sier noe! Det er mange som unngår visse sosiale sammenhenger, nettopp fordi de ikke orker drikkepresset. Og jeg synes det er skikkelig på ræva at det skal være slik at man må være sjuk, gravid eller utpekt som sjåfør for å ha lov til å ikke drikke.

  5. Habben said, on april 6th, 2007 at 8:11 pm

    Det er helt greit for meg at enkelte voksne bare drikker Donaldbrus, og ingen kommer forhåpentligvis til å tvinge på deg alkohol noen gang.
    Det er jo mange som er redd for hva de kan komme til å si/røpe og gjøre i fylla, og er derfor redd for å teste ut dette fabelaktige rusmidlet, og særlig kontrollfrikene har et problem med alkohol, men noen må jo holde kontrollen (kjøre, lage mat og evt rydde) også da ;)

  6. Undre said, on april 6th, 2007 at 8:24 pm

    Habben: Det er nå stor forskjell på å drikke en øl eller to og drikke seg snydens og miste all kontroll.

    Og hva pokker er denne Donaldbrusen?

  7. Habben said, on april 6th, 2007 at 8:34 pm

    Det er vel ingenting som heter Donaldbrus. Men om det hadde gjort det, hadde det vel vært vanlig drikke til barnemenyen på cafe.
    Forøvrig er jeg helt enig med deg…det gjelder å holde kontrollen.

  8. Undre said, on april 6th, 2007 at 9:08 pm

    Wot! Ingenting som heter Donaldbrus!?!

    Det gjelder å balansere kontrollen. Det kan bli for mye og for lite av slike ting. ;)

  9. phalloides said, on april 6th, 2007 at 9:19 pm

    Et lite spørsmål: Sitat “Det som er plagsomt for meg ved å være den som ikke drikker er at jeg har førerkort og bil og dermed er “descignated driver”. *takk til deg som spydde i bilen min, og det enda vi var så snille å plukke deg opp av grøfta etter at du datt ut av bilen i fart”.

    Hvorfor henger folk som ikke drikker ute med folk som drikker når de irriterer seg over fulle folks oppførsel? (ikke ment som spydighet).

  10. Habben said, on april 6th, 2007 at 9:31 pm

    Du lar deg ikke provosere i dag? Vel, da får jeg heller prøve en annen gang.

  11. Undre said, on april 6th, 2007 at 9:51 pm

    Phalloides: Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener?

    Episoden jeg referer til ligger langt tilbake i tid, og man lærer å sette grenser. Vedkommende som spydde virket for øvrig helt fin helt til “den snikende bråfullheta” som ingen av oss har sett maken til verken før eller siden oppstod etter noen minutters kjøring.

    Habben: Jeg kjenner deg for godt nå.

  12. Habben said, on april 6th, 2007 at 10:05 pm

    Jeg var forresten i Strømstad i går. Jeg tenkte jo ikke over at skjærtorsdag er dagen for fylleorgier i den svenske hovedstaden da jeg bestilte fergetur. Jeg var innesperret nesten 2 timer på bildekket med disse drita fulle ungdommene, og det hadde definitivt vært bedre og være drita, enn å se på surret deres i edru tilstand.

  13. Undre said, on april 6th, 2007 at 10:07 pm

    Hæhæ! Ja, det kan jeg tenke meg!

  14. phalloides said, on april 6th, 2007 at 11:24 pm

    #9, 11

    Så har jeg nok lest deg feil. Forsto det slik at du stadig, som den eneste edrue, opplever drikkepress når du er ute med venner og bekjente. Sorry :)

  15. tiqui said, on april 7th, 2007 at 11:56 am

    Utvidet barskap

    Undre har tagget meg. Hun har tagget meg fordi jeg har vrt p eventyr i Sr-amerika, og der memet ellers gr ut p beskrive innholdet i barskapet, er jeg dermed usikker p om hun mener innholdet i barskapet i skrivende stund, eller om det gjelder ba…

  16. Ragnhild said, on april 7th, 2007 at 12:00 pm

    Jeg har ofte undret meg over at det er helt i orden å si “nei takk, jeg har ikke lyst på sjokolade/kake/sett inn noe som passer i dag”, og folk svarer med å si “å så flink/sterk/sunn du er” (og det er ment på en god måte).

    Dersom man derimot finner på å si “nei takk, i dag her jeg mer lyst på appelsinjuice”, må man plutselig forklare seg. At man går på antibiotika eller er gravid ser ut til å være de eneste godkjente grunnene bortsett fra å være tørrlagt alkoholiker eller med i en sekt (har jeg forstått).

    I teorien burde vel de to nytelsesmidlene være omtrent likestilt når det gjelder å takke ja/nei?

  17. Habben said, on april 7th, 2007 at 12:13 pm

    Phalloides: Graden av snerp hos Undre i svaret til deg tyder på at du er inne på noe.

  18. Undre said, on april 7th, 2007 at 12:19 pm

    Phalloides: Man skal være heldig for å ikke oppleve drikkepress når man er i sosiale tilstelninger der det blir servert alkohol. Men det kan da ikke bety at man skal avstå fra slike sosiale sammenhenger.

    Dessuten hører jeg også folk som er mye eldre enn meg snakke om drikkepress, så det er heller ikke noe som avtar særlig med alder.

    Ragnhild: Hihi! Du har så rett!

    Det virker som om folk mener at man ikke vet sitt eget beste når man takker nei til alkohol. Å ikke drikke er på veldig mange måter et sosialt tabu.

    Habben: Gå og kjøp loff du.

  19. lindamac said, on april 7th, 2007 at 12:54 pm

    Jeg drikker heller ikke. Vennene mine har heldigvis innsett at jeg ikke gidder å ta en times omvei hjem på natta bare fordi jeg er den eneste kjørbare.

  20. Undre said, on april 7th, 2007 at 4:44 pm

    Lindamac: Hehe. Kloke venner!

  21. Shoaib said, on april 7th, 2007 at 6:20 pm

    Undre: Deg, meg og Hitler .. en kjekk trio det da :)

    Jeg har opplevd noe av det samme dere sier her, men som (troende) muslim opplever man som regel en forståelse på at “døm drikker ikke veit du”, selv om det hadde vært kjekt å ikke måtte høre om den ene muslimen alle kjenner som drikker, og måtte forklare at folk er forskjellige, og at jeg faktisk ikke bryr meg om andre muslimer tar seg “en lille en” eller tre, bare at jeg ikke rører alkohol.

  22. Undre said, on april 7th, 2007 at 6:36 pm

    Hihi. Hitler, muslimen og jeg. Veldig bra! :-D

    Nei, du, som muslim, kommer vel i kategori med folk på antibiotika og gravide, Shoaib, og jeg har stor forståelse for problemstillingen.

  23. M said, on april 7th, 2007 at 9:05 pm

    syns det er bra du ikke drikker jeg. det står det respekt av!

    selv drikker jeg kun i små mengder 2-3 ganger i året, og hadde en avholdsperiode på 2 år en gang i tiden, etter at jeg oppdaget hvor mye dumt som skjer i fylla…

    selve drikkingen har jeg ikke så mye imot, det er bare alt som kommer etterpå jeg ikke gidder å utsette meg for.

  24. Undre said, on april 7th, 2007 at 9:15 pm

    M: Takk!

    Det er stor forskjell på å drikke alkohol og DREKKING!

    Moderat alkoholforbruk har jeg ikke noe mot, men jeg synes det er så feil at alkohol skal være en obligatorisk del av mye av det sosiale livet.

  25. En merkedag « Kampen mot tilværelsen said, on april 8th, 2007 at 11:36 am

    [...] En merkedag Posted by lindamac under Meg og mitt  Jeg er glad for at Undre skrev om et manglende barskap i går. Da tør jeg skrive om det i dag. Jeg har nemlig en aldri så liten merkedag, og jeg greier [...]

  26. Goodwill said, on april 9th, 2007 at 10:49 pm

    Mitt relativt rikholdige barskap bærer heller ikke bud om stort forbruk, der flere sorter står i fare for å gå ut på dato! Likevel, jeg syns det er godt med både øl og vin, og en sjelden gang brennevin.

    Derimot syns jeg ikke det er noe særlig å måtte gå rettergang hvis man IKKE drikker. Jeg var selv avholds til lenge etter russetida, og da fikk jeg endel kommentarer, ja. Det er vel her som i andre tilfeller mye rett i det Paulo Coelho sier, at for å ha tro på sin egen vei trenger man ikke bevise at andres vei er feil.

    Og den går begge veier.

  27. Undre said, on april 9th, 2007 at 11:00 pm

    Goodwill: Det er virkelig synd at avhold er et så utbredt sosialt tabu, og å være edru-russ, er ikke nødvendigvis en så enkel sak, nei.

    Men som før nevnt i kommentartråden her, tar de som drikker det ofte svært ille opp at man avstår fra alkohol, og man kan jo virkelig spørre seg hvorfor.

  28. Eli Frisvold said, on april 11th, 2007 at 9:52 pm

    Hei Undre. Dette er bare en test - men til temaet på bloggen. Er det noen big deal. Folk må da få da gjøre som de vil! Dessuten kan drikking føre til mye leit - som kjent. (Alt fra barn med alkoholskader til at man blir nødt til å forholde seg til folk sitter og snøvler og er helt bortreisrte). Men dette er altså kun en test - driver å fikser litt på bloggen min og deriblant signaturen.

  29. Undre said, on april 11th, 2007 at 10:07 pm

    Hei, Eli.

    Nei, det burde ikke være noen big deal, men det er dessverre det for veldig mange.

    At det nettopp er så mange negative ting knyttet til alkohol burde være mer enn nok til å respektere folk som velger å avstå fra alkohol helt eller delvis.

  30. [...] Det bør ikke komme som en overraskelse på dere at jeg slettes ikke vil det, (og dette var nok en medvirkende faktor til at KrF trodde vi kunne ha det riktig så gildt sammen … ;) [...]

  31. virrvarr said, on januar 27th, 2008 at 3:34 am

    Yay! <3

  32. Undre said, on januar 27th, 2008 at 12:17 pm

    Vær så god, Virrvarr! :D

Leave a Reply